Apa Itu Broken Link

Apa Itu Broken Link

broken linl

Apa Itu Broken Link
Broken link atau pautan rosak/mati adalah pautan atau direktori yang tidak dapat dicapai, sama ada termasuk dalam kategori: HTTP 403 – Forbidden, HTTP 404 – Not Found HTTP 500 – Internal Server Error, Network – DNS Lookup Error dan lain-lain

Kenapa Broken Link Mesti Diubati
Link yang rosak akan menyebabkan Search Engine berhenti indexing blog anda. Saya ada membuat entri tentang perkara ini.
Bagaimana Membaiki Crawl error Di blogspot
Perlukah Restricted Robot.txt dibaiki
Error 404 -Bagaimana Membaikinya
Apa Itu Error 50


Kali ini saya dah jumpa satu laman bagaimana memeriksa broken link di website anda. Dalam entri error 404 saya ada menerangkan menggunakan Google WebMaster Tools untuk membaikinya.
Tapi bukan keseluruhannya.

Oleh itu saya mencadangkan menggunakan Broken Link Checker.
Dimana anda hanya perlu memasukkan URl anda dan security captcha nya. 
Setelah ia  melakukan pemeriksaan di bahagian src and klik dan lihat mana bahagian yang broken link. Anda boleh baiki atau buang sahaja!! Aku punya stail aku buang ajer...
Kelemahannya ialah anda kena buat manual atau satu persatu...
Semalam aku buang broken link aku sebanyak 85 broken link dengan hati yang malas...heheheheh.
Selamat mencuba..

Catat Ulasan

6 Ulasan

Hana berkata…
nak try buat. kalau ada nak buang terus :)
Hana berkata…
erm.. nak tnya kalau delete jadi pa ek??
Hana berkata…
lepas delete terus tekan 'x' ka? sbb lepas hana delete. ada lagi link tu.huhu
KamilSalleh berkata…
Semoga info ini boleh membantu kebanyakan rakan2 yg terjadi sebegini. Internal server eror saya berlaku ketika nak komen di entri rakan2. Dah lama saya nak settle benda ni tapi amsih buntu menemui jawapannya.