On Page Dan Off Page SEO

On Page Dan Off Page SEO

seo

Hari ini nak berbicara tentang On Page dan Off Page SEO. Topik yang lebih detailed tentang pembahagian SEO.

Apa Itu On Page SEO
On-Page SEO ( On Site Optimization) merupakan langkah pertama yang mesti anda buat untuk memastikan kejayaan blog anda dalam jangka panjang.
Ianya bermaksud segala bentuk yang buat di dalam blog untuk mengoptimakan search engine dalam cariannya.

Tips Untuk On Page SEO:
a) Keyword Research -  carian  disearch enjin yan sesuai dengan keyword anda
b) Tajuk Blog/ Entri yang Optima
c) Meta Tag dan Description
d) Internal link struktur antara post anda  --anchor text link yang betul
e) Heading tag 1 - 6 yang baik
f) Alt tag untuk image ( maksudnya letakkan keyword dalam gambar)
g) Bold/Strong/Italic untuk keyword utama.
h) Loading time yang baik
i) Nama domain sesuai dengan isi blog
Nak lihat On Page anda bagus atau  tak bagus anda boleh gunakan SEO Doctor Untuk Google Chrome atau Mozilla.

Apa Itu  Off Page SEO
Off Page SEO pula bermaksud segala bentuk mengoptimakan search enjin yang dilakukan di luar blog kita dengan tujuan mencari backlink.

Tips Untuk Off Page SEO:
a) Blog Commenting - maksudnya komen ke blog-blog
b) Artikel Marketing
c) Web 2.0 akaun
d) Forum posting
e) Social Media - Gacebook, Twitter, Digg, Delicious
f) Profile Page Backlink
g) Bookmarking
h) RSS Feed Aggregator
i) Exchange Backlink dengan blogger lain ( lagi baik kalau dapat PR4 blogger)

Kesimpulan antara On Page dan Off Page SEO untuk kejayaan keseluruhan Search Enjin. Strategi yang terbaik kita bermula dengan mengoptimakan On Page SEO terlebih dahulu dan secara tak langsung Off Page akan effektif 100%.
Maksudnya yang susah ialah On Page rupanya......aku sudah faham ...kita memerlukan tahap pengetahun HTML yang  baik lerr..Yang selama ini aku buat dengan error yang berlambak...hehehhee
Manakala Off Page ialah backlink. So jom tukar backlink dengan saya...hehehehheeeh..

Aku dapat maklumat ini dari banyak entri dan aku satukan semua  tapi dalam banyak-banyak blogger ialah aku tengok http://forblogger.net dalam masa 6 bulan dari PR0  dapat PR4....
Bila bercerita tentang SEO ini..suka tak suka Wordpress adalah the best berbanding blogspot.....kekekeke

Catat Ulasan

4 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
tq share info ni.. =.=
Tanpa Nama berkata…
mas kalau bab seo ni..mula blurr..hihihi
tapi dlm bloglist mas mmg de khas ttg seo..bgus gak blog tuh..
Abu Bagi berkata…
wah aku tak bnyak tahu pasal seo ni.. patutla rank ko tinggi.. hebak la..:D
Akak Coway berkata…
mesti banyak benda yang saya perlu ubah kan di blog. Boleh tuan tenggok blog saya www.alhamdulillahsihat.blogspot.com

-newbie