SEO Dalam New Blogger Interface

SEO Dalam New Blogger Interface

hanifidrus
Ramai komplen mengatakan New Blogger Interface yang baru ini melecehkan dan memeningkan kepala.
Dan aku pun bersetuju dengan pendapat tersebut tetapi apabila boni kacak kata ia ada impak yang baik dalam SEO aku mula dilema...Ewaahh!!! macam bercinta...
So aku pun mula godek sana dan sini dengan memaksa diri mengatakan New Blogger Interface ini baik!!!!...huhuhuh.

So aku ada jumpa beberapa kebaikan dalam hal ini.

Pergi ke Blogger Account ------Setting ----------Search Preference
Pertama apa yang aku lihat ialah ia ada memberi custom 404 error pages.
Page Not Found Atau Bahasa Teknikalnya error 404 adalah dimana link URL yang dicari tidak ketemu. Hal ini bisa terjadi jika:
a) URL telah dihapuskan alamatnya
b) Perubahan dalam URL tersebut.
Nak faham atau tak faham klik sini untuk penjelasan lanjut.

Selain itu terdapat juga opsyen untuk meta tag.
Meta tag adalah label yang memberitahu tentang pencari enjin maklumat tentang blog anda. dan apa kisah tentang blog anda. Memasukkan Meta Tag merupakan satu faktor utama dalam SEO ( Search Engine Optimisation) Meta Tag membenarkan pencari enjin untuk indeks blog anda dengan lebih tepat.
Erti kata lain Meta Tag berkomunikasi dengan pencari enjin dan memberitahu maklumat tentang blog dengan indeks yang betul dan tepat.

New blogger interface juga friendly pencari enjin. Jika kamu lihat di sebelah kanan post editor terdapat Search Description. Dimana kamu boleh letak ayat ringkas tentang entri awak ini. Dimana nanti labah-labah (spider) SEO akan merangkak (crawler) dan cari benda ini dulu. Gunakan sebijak yang mungkin!!!!

Sebenarnya aku jumpa banyak juga SEO dalam New Blogger Interface ini. macam alternative image,  nofollow link dan lain-lain.Nanti aku buat tutorial lagi.
Suk atak suka kita kena guna New Blogger Interface ini....so jom kita belajar cara menggunakannya.
Kalau ada soalan jangan malu-malu tanya...hahahhaha

Selain itu ada beberapa blogger minta aku buat tutorial tentan Nuffnang baru ini, macam mana nak pakai.
Dalam kepala aku ini aku hanya satu idea iaitu tutorial macam mana nak hantar tiket ke Nuffnang....hehehhehe

JOm join segmen HanifIdrus Segmen Terjah...kini jumlah peserta ialah 113 orang!!!!!!!!

Catat Ulasan

11 Ulasan

Misterie87 berkata…
As Salam Bang Nif,

Actually dah lama dah benda ni. Cuma ramai jer yang malas ambil tahu pasal benda alah ni. Pada mereka, kita tak tau apa fungsinya. Buat apa nak gunakan?

Sebenarnya benda2 baru memang mula2 kita akan nampak leceh. tapi sebenarnya. kalau kita explore hari demi hari. Insyallah benda yang leceh tu boleh jadi kegemaran kita juga 1 hari nanti.

Pokok pangkalnya semua yang baru itu harus dipelajari dan dipraktikkan. sama seperti masa kita mula2 mengenali dunia blogspot ni. mana ada orang yang menggunakan blogspot terus pandai guna. mesti kita akan belajar setiap bahagian yang ada didalam blogspot level by level. memang kaki tipu ar sape yang kata depa buat blog dah pandai terus.

sama juga macam saya dulu masa start blogging. tak tau pun apa fungsi widget follower tu. and tak tau pun cam ner nak mengedit coding blog. Tapi Alhamdulillah, berkat kesabaran dan keinginan untuk belajar. saya tahu macam mana nak edit template blog. macam mana nak setting blog. Pokok pangkalnya setiap yang baru itu harus dipelajari dan dipraktikkan. bukannya mengeluh dengan mengatakan lecehlah payahlah. kalau asyik begitu jer. sampai bila kita nak maju dalam industri blogging ni kan. Sekian..Terima Kasih sebab sudi baca dan approve komen saya ni.
Unknown berkata…
tahu takpew,..

patut mula2 pelik gak knp tetiba byk plak dtg dr carian google..
rupanya benda alah ni...
huhuhh :)
Shaiful Zaidi berkata…
salam....saya x faham sgt SEO ni...main post jer..
Momo berkata…
godek2 luu...;p
LiNda berkata…
Thankz for info bro. Actually linda xpaham sgt pasal SEO ni. Linda pun ngah duk pahamkan interface yg baru ni, so far ok la..kene ari2 godek2 baru leh paham :)
Diari Maya berkata…
Akak pulak ada masalah besar ngan new blogger interface ni, tataw nape xleh nak update blog. loading tp hilang camtu jer...hikhik sedey taw.
Unknown berkata…
bro mrie...kita bernasib baek sbb ditambah lg dengan super power dr template tfbv2.
bro hanif,cube compare blog aku ngan blog mrie,same tapi tak serupa..
Tengok sini ==>> Fakta Kelakar tapi Benar
boni kacak berkata…
hehehe.. kan?? aku dah cakap da. lagi banyak function kat new interface ni..hehe. cuma kita kena pandai manfaatkannya.. ak pun masih lagi tercari2 rentak untuk memanfaatkannya sebaik mungkin..
Unknown berkata…
thanks for info bro.....
kalau ada kesusahan nanti, remy roger.....
yayahnasake berkata…
dah biasakan diri ke belum guna wajah baru blog :)

maaf jarang pon...pon...sini :)
Pha Is berkata…
banyak rupanya kelebihan interference baru ni... nice share...