Perbezaan Domain Dan Hosting

Perbezaan Domain Dan Hosting

hanifidrus
Salam satu Blogger. Ramai yang keliru tentang erti domain dan hosting. Minggu ini topik panas aku ialah mengenai domain dan hosting kerana keyword terpanas para blogger semenjak ujudnya promosoi dot.my ini.

Sudah tentu rakan-rakan blogger secara amnya pengguna blogspot ingin memahami lebih detailed tentang apakah domain dan hosting. Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada blogger Sembang Cyber  yang telah menegur kesilapan taip saya mengenai bandwidth dan hotlinking yang tidak kena mengena dengan domain tetapi pada hosting...hehehehehe.

Jom kita memahami apa itu domain dan hosting. Dan aku rasa ramai kurang memahami perbezaan domain dan hosting ini termasuk aku.

Apa Itu Domain:
Domain itu seperti no buku telefon kita. Dimana buku telefon itu memberitahu orang dengan mencari no telefon diadalam buku telefon tersebut!!!
Dalam dunia website ia membawa maksud no telepon domain A ialah http://hanifidrus.my.
Tanpa domain anda tidak boleh memberitahu pelanggan atau rakan-rakan internet anda.

Sebab tu apabila anda mempunyai idea untuk mempunyai website sendiri, perkara pertama ialah namanya. Dimana anda harus mempunyai domain yang sesuai dengan produk atau personaliti anda. Dan paling penting juga  jangan terlalu panjang.

Sekiranya  blogger yang menggunakan blogspot. Anda boleh Guna Domain untuk Hostkan Pada Blogspot. Inilah yang sekarang kita buat pada dot.my . Iaitu kita membeli domain tetapi bukan hosting yek!!


Apa Itu Hosting :
Hosting pula ruangan yang anda sewa untuk menjalankan bisnis tersebut. Ruangan tersebut pula anda isikan dengan framework serta gambar-gambar, lagu dan macam-macam aplikasi add on yang ada. 
So kita boleh storage semua maklumat kita hosting ini...

Sebab tu apabila kita guna hosting ia mempunyai ruangan yang terhad. Jika berlaku aktiviti bandwidth atau hotlinking maka ruangan kamu akan mengecil.
Sebab tu  kdang-kadang kita buka blog terbaca: Bandwidth Limit Exceeded The server is temporarily unable to service your request


Kesimpulannya untuk membina satu laman web, Hosting dan domain saling memerlukan. Cuma dalam kes dot.my ini kita hosting menggunakan blogspot lagi cuma domain kita beli.




Catat Ulasan

5 Ulasan

hnahdy berkata…
domain tahu tapi hosting blur2 lagi
masih xterfikir pun nak buat domain or hosting ni
Encik Bell berkata…
bagi belalang la, klu mls nak penin2 kpl pikir bandwith dan bayaran kos sewa hosting utk setiap bulan, lagi baik pakai yg free punya mcm blogspot. xde beza pun. cuma dari segi kualiti blog kita d mata google la kot yg ada beza sket :)
Unknown berkata…
ok...remy faham sikit2.......
aeinnamusa berkata…
tengah ok nk beli domain dan hosting