Plagiat Dibenarkan Dalam Berblogging

Plagiat Dibenarkan Dalam Berblogging

Salam Satu Blogger. Hari ini nak berbicara tentang copy paste atau plagiat. Sebenarnya kalau nak bercerita tentang plagiat ini, rasanya dah beribu-ribu blogger dah buat entri tentang ini.

Hampir kesemuanya menceritakan betapa tak baiknya plagiat ini. Malahan pelbagai kejian diberikan kepada si plagiat ini..huhuhuhuu.
Kasihan dia yek..tu ler siapa suruh plagiat!!

Tapi secara realitinya semua blogger pernah buat aktiviti plagiat. Plagiat ini kita boleh pecahkan kepada dua iaitu dalam bentuk penulisan atau gambar. Dan saya secara jujur menyatakan plagiat adalah sebahagian dari bentuk penulisan sebagai blogger.

Kadang kala kita perlu membuat plagiat untuk berkongsi informasi samada ilmu atau motivasi. Tidak perlu kita mendabik dada bahawa kita tidak pernah plagiat selama kita berblogging.

Walau pun kita membuat entri yang original sekali pun , mahu tak mahu adakala anda terpaksa plagiat gambar dari website lain untuk dimasukkan ke dalam entri anda. Inilah erti kata Plagiat secara meluas!!

Tetapi apabila ujudnya satu pendirian plagiat ini adalah halal. Maka kita boleh buat plagiat sesuka hati kita. Tidak boleh juga, sebab itu dalam plagiat ini terdapat beberapa kategori yang anda harus faham.

Beberapa kategori yang boleh kita klasifikasikan:
a) Plagiat dari blogger lain.
b) Plagiat dari e-paper seperti Kosmo, MyMetro dan sebagainya
c) Plagiat dari Sosial Media seperti FB, Twitter dan sebagainya.

Copy Paste Dari Blogger Lain.
Sebenarnya inilah kemarahan blogger tentang plagiat ini. Idea yang mereka curahkan dalam blog mereka ditiru sesuka hati dan kemudian menggunakan nama sendiri.

Tanpa merujuk atau memberi kredit kepada penulis asal. Pada diri aku, sesiapa jua kalau berkenan dengan entri aku dan ingin plagiat adalah satu anugerah!!

Kerana ini membuktikan penulisan anda berjaya menangkap hati pembaca anda hinggakan mereka ingin berkongsi dengan rakan-rakan mereka yang lain.
Dan konsep asas blog adalah berkongsi maklumat. Jika kita tidak mahu idea kita diceduk janganlah berblog.

Apabila kita berblogging, potensi entri kita di plagiat amatlah terbuka. Sebagai seorang blogger kita sentiasa kena bersiap sedia dengan perkara ini.

Dan untuk saya, setiap entri yang diambil saya halalkan dengan niat untuk berkongsi ilmu. Anda tidak boleh mengawalnya maka haruslah mengubah persepsi jika penulisan anda diplagiat....hehehehehehe.

Tetapi wajarlah si plagiat memberikan kredit diberikan pada penulis blog tersebut dengan hanya meletakkan link mereka.
Tidak baik mencuri ilmu orang lain yekkk dan menyakitkan hati berkata penulisan itu adalah hasil mereka. Plagiat jenis ini yang patut ditampar-tampar....hahahahhaa.

Plagiat dari e-paper seperti Kosmo, MyMetro dan sebagainya
Plagiat dari Sosial Media seperti FB, Twitter dan sebagainya.

Ini juga merupakan salah satu plagiat yang berleluasa di kalangan blogger. Tapi pada dasarnya plagiat dengan cara ini dianggap tidak salah.

Ramai yang melakukkannya termasuk aku sendiri terutama apabila kekosongan idea atau aku mendapati motivasi tersebut baik.

So tanpa membuang masa aku terus plagiat gambar atau penulisan tersebut atau kedua-duanya..hehehehehhe. Itu adalah normal aktiviti sebenarnya.

Jangan rasa bersalah kalau anda ambil penulisan atau gambar dari dua sumber ini.

Kesimpulan
Kesimpulan yang dapat kita katakan jika penulisan atau gambar tersebut di sebarkan secara meluas terutama dalam dunia laman sesawang ini maka ianya bukannya plagiat.

Samada anda menulis di blog, e-paper atau di Sosial Media, hak penulisan anda adalah hak semua pembaca!!

Kalau benar-benar anda tidak mahu penulisan dan gambar anda di plagiat, maka terdapat beberapa prosedur seperti mempatenkan segala penulisan atau gambar anda. Ini kalau mereka ambil maka boleh dikenakan tindakan undang-undang..hehehehehhe

Bukanlah aku menyokong gejala plagiat ini, cuma lemas melihat orang yang marah-marah melihat hasil kerja mereka di plagiat.

Dan disebabkan plagiat ini dibenarkan maka si plagiat HARUSLAH memberi kredit kepada si penulis dengan meletakkan link mereka.!!

Dan jujur bahawasanya saya menplagiat penulisan ini dari si anu...
Inilah kita namakan Plagiat Yang Jujur.. hehehehehehe.

Catat Ulasan

31 Ulasan

Unknown berkata…
baru tau istilah plagiat nih ..
Sukma berkata…
setuju dengan pendapat plagiat tapi haruslah bagi credit dari mana kita copy paste..
Akupenghibur.com berkata…
wahh entry yang lebih terperinci... plagiat nie kalau ke arah kebaikan itu tak menjadi masalah ..ilmu ALLAH perlu di sebarkan.. tapi biarlah maklumatnye tepat
Unknown berkata…
Selalu sertakan link blog berkaitan kalau copy paste.
Tanpa Nama berkata…
betul....karya yang di copy paste tu tentu yang terbaik..
tak salah kalau kena caranya.. kalau dari segi penulisan.. buat gaya kita, tulis apa yg kita faham tnpa tokok tmbah.. yg penting beritahu owner atau credit terus ke owner.. sy pun selalu jd mgsa plagiat artwork..huhu
Artikel saya pun pernah di copy paste tanpa kredit dari blog popular..:(
Zam berkata…
yg penting, kredit.. pnh ada blogger copypaste entri zam tanpa kredit, yg nyata sekali nama zam diguna pakai dlm artikel tulisan zam tu.. huhu
Unknown berkata…
nah tu sangat informasi..saya dah bayak membaca entry2 sebegini tetapi blog ni menyatakan KALAU TAK MAHU DIKONGSI INFOR TU JANGAN BERBLOGGING, ada benarnya...rasanya banyak jg yang melakukannya..
Bin Muhammad berkata…
Salam, tuan HI,
Masa mula2 berblog, memang keciwa dan marah juge...Tapi lama2 xkesah dah! Niat kita pun menyampaikan...so, lagi byk orang copy lagi bagus! Sedar diri, gambar byk copy...penulisan jer original.
Mek Onie berkata…
credit sikit pun okay dah aih kalau nak plagiat
my notes berkata…
assalamualaikum ... ni lah yg saya tulis dlm post entry kat widget aggregator , lagi tak berbalo klu kena copy n paste ... saya baru join community google+ dlm 3 minit lbh krg , ada blogger copy n paste letak kat blog dia , 100% ...mula2 tu rasa terkedu . pas tu , oh ! pahala sbb itu ilmu yg bermanfaat . Last terfikir , saya pun amik entry tu dr majalah , so okey jer lah . Anak buah saya kata , klu x nak org copy , x yah jadi blogger . Dah mmg blog tu open ... mmg betul !
saya suka kalo entri ilmiah sy diplagiat. sekurang2nya, bila mati nanti, ada juga amalan bermanfaat yg menambahkan pahala sy yg kurang beramal ni. tu sbb sejak tahu sikit2 ttg kaedah blogging, sy cuba amalkan kaedah plagiat yg bijaksana. hehe...
Aimacomel berkata…
setakat ni gamabar je yg banyak di copy paste dr google. biasanya penulisan atas belas ihsan kepala sendiri..
Thanks abg hanif utk entri ni. baca dan faham. tp risau jugak kan mana lah tau kalau-kalau kita ada buat salah dlm dunia ni.
Yaya Mohd berkata…
salam

oh..itu mksud plagiat sbnrnye...bru phm..yaya pon bila xde idea akn tgok,surf tenet cri idea..tp xde copy semua bulat2 la kan..idea sdri kene dicurahkan jgk..^_^
Unknown berkata…
stuju bro..bila org copy paste entri itu stu tnda entri kita dihargai.
tp kredit tu kene bgi ler..
gmbr2 dlm entri sy sumenye amek google huhuhu..
dan pernah gmbr yg sy create di ambil org. xkesah ler kongsi2 kan!!:D
Unknown berkata…
setuju dengan penulisan ini, mana mungkin tak ada yang tak melakukan plagiat kan... hehe awal2 dulu mase mula2 blogging pun ak ade wat jugak :p
boni kacak berkata…
setuju.. banyaknya sekarang ni plagiat yang langsung tak memberi kredit kepada penulis asal.. itu yang betul2 buat jiwa ni memberontak nak marah je.
wantie berkata…
suka ayat kamu. Jika kita tidak mahu idea kita diceduk janganlah berblog.

hahaha.. kekadang tu naik rimas juga bila ada bloger yang poyo marah marah org ambil artikel dia. siap tulis itu tak boleh ini tak boleh...

kalau cam tu tulis dalam diari pas tu simpan dalam almari je lah. kikikiki..
Teacher Basariah berkata…
boleh je plagiat janji untuk tujuan kebaikan..betoi dak?hehe..cikgu selalu plagiat gambar..hehe..minta halal ye sesapa yang terlibat..(^_^)
Unknown berkata…
setuju bro..gua mmg plg bebulu skali ngan kaki plagiat yg x bg kredit pd penulis asal.kita penat2 tulis,senang2 ja dia amik jdkn mcm hrta mak bapak dia..err, bloggger of no reply ke ni? :)
Tengkubutang berkata…
o.. dalam bahasa inggerisnya Copy Paste lea yea? huuu.. baru faham istilah Plagiat.. tQ share ..
Tengkubutang berkata…
o.. dalam bahasa inggerisnya Copy Paste lea yea? huuu.. baru faham istilah Plagiat.. tQ share ..
Mia Kassim berkata…
Oo baru tau apa itu plagiat..ada juga ambik gambar di google tp disertakan sumbernya sekali
Athirah Farah berkata…
singgah sini.! sorry lame ta menjenguk ye.. jgn marah.. info yang bagus ni.. nanty mintak cory ye.. hee :)

# ade diiktiraf sebagai plagiat jugak tak.????
Misterie87 berkata…
Plagiat tak salah as long kita menyatakan sumber dari mana kita memperoleh info tersebut.
Azlan Strider berkata…
baru tau istilah nie..sebenarnya aku pernah buat jugak mula2 blogging dulu..tapi aku copy paste dari email..dan dah lama2 br aku tau yg email tu pun copy paste dari blog..hehehe

Regards,
-Strider-
Unknown berkata…
itulah kan setuju sgt, once kt dh publish, senanye kt dh kna terbuka dn get ready utk di-plagiat kan hihi.. tp tu lah kalau hasil ori penulisan org, no lah takmau2 men amik suke hati, penat org tu perah otak, kempen jadilah plagiat yg jujur. hihi lucu ayat yg last tu :D

# sy slalu copy paste, if ayat2 tu mmg merata dn boleh jumpa di mana2 ^__^
Ina ZaLinA berkata…
Cik inA pun ada copy paste tapi mestila kredit kepada tuan yang cik ina copy.. kira ok la kan...
MyFreeMinded berkata…
dok rajin lagi ciplak2 gitu je.. mesti gak bagi kredit.. agaknya..kot2 ada yg tercicir
OKje berkata…
tak Baca sangat....sebab mcm complicated je...