Al-Fatihah buat Ibu Saudaraku

Al-Fatihah buat Ibu Saudaraku

hanifidrus
Malam tadi kami menerima perkhabaran ibu saudaraku iaitu adik perempuan ibu aku meninggal dunia.

Malam tadi juga bergegas pergi Keramat dari Melaka. Wajah ibu aku resah sepanjang perjalanan. Tentu ibu aku sedih melihat pemergian adiknya.

Tiba disana, kami menurunkan jenazah dari tingkat 9. Syukur alhamdulilah, segalanya dipermudahkan apabila lif muat untuk menurunkan jenazah.
Maaf kalau aku gayat sikit pasal lif. Kerana aku pernah mengalami keadaan menurunkan jenazah dari tingkat lima.
Nak patah pinggang ni...kikikiki.

Setelah turun jenazah diletakkan disurau untuk dimandikan. Sekali lagi dipermudahkan apabila aku lihat surau tu lengkap tempat mandi mayat.

Setelah selesai..kami sembahyang jenazah beramai-ramai. Dan untuk pengebumian agak jauh ke Gombak.
Apabila tiba ke kawasan pengebumian Gombak. Aku terkejut melihat kekemasan pengurusan kubur oleh JAWI.

Pertama kali aku melihat pengurusan kubur yang begitu sistematik.
Akhirnya semua urusan berjalan berjalan dengan lancar dan agak cepat urusan tersebut.

Akhirnya aku puas melihat wajah ibuku dapat menatap wajah adiknya buat kali terakhir. Aku doakan arwah termasuk dikalangan orang-orang yang beriman dan berada disyurgaNya. Amin..

Setiap negeri berbeza caranya dan setiap kampung dan bandar berbeza caranya.
Yang penting bukan caranya tapi melihat anak-anak berdoa untuk ibubapa mereka dan semangat ziarah menziarahi kekal dalam masyarakat kita.
hanifidrus

Catat Ulasan

17 Ulasan

Izwa Kamaruddin berkata…
takziah...al-fatihah..
salam takziah dan al-fatihah...
salam takziah dan al-fatihah...
kucing comel berkata…
takziah diucapkan huhu....

blog 3 dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/
Shaiful Zaidi berkata…
Takziah buat Hanif sekeluarga..
Al-fatihah
Sheila Salim berkata…
Assalamualaikum. innalillah.. salam takziah daripada sheila buat abg hanif dan keluarga. al-fatihah ..
Tanpa Nama berkata…
alfatihah..
Tanpa Nama berkata…
Salam Takziah
Al-Fatihah buat arwah...moga arwah damai DISANA
Cik Nor berkata…
takziah..al-fatihah...
Unknown berkata…
Takziah En.Hanif..
Anis berkata…
Innalillah... Takziah admin..
Tanpa Nama berkata…
إنا لله وإنا إليه راجعون
Takziah kpd bro hanif dan saudara maranya, الفاتح. Semoga ditempatkan disisi orang-orang beriman. إن شاء الله‎
— Hootoh Tudia
Unknown berkata…
Salam takziah buat blogger HI sekeluarga..semoga tabah menghadapi dugaan..

Al-Fatihah buat arwah..
wantie berkata…
alfatihah.. takziah
OKje berkata…
Al-Fatehah...