Atasi Virus SMS Menyerang

Atasi Virus SMS Menyerang

SINGAPORE - An SMS spreading a virus is currently circulating in S'pore with the message "Is this your photo?"

The SMS comes with an attached link that, when clicked on, will download and install an Android application package called Photoviewer, Hardwarezone.com reported.

Some members of the public have said that they received the SMS messages from friends' mobile phone numbers.

The virus seems to be a variant of the ransomware virus that has become widespread in the United States, said Hardwarezone.com.

Users should not click on the link and probably should delete the SMS immediately.

Saya ada dapat satu mesej dari sorang rakan saya.
Nama saya.. is this your photo?  http://url7.me/dMLl1

Bila saya buka tak dapat dibuka.  Macam dia download sesuatu yang mencurigakan.  Selepas itu saya menghubungi rakan yang menghantar mesej tersebut.  Alangkah terperanjat nya saya rupa nya rakan saya tidak pernah menghantar mesej seumpama itu kepada saya.  Persoalannya.. Siapa yang menghantarnya menggunakan nombor rakan saya tu. 

Andainya ada rakan menghadapi perkara yang sama sila kongsikan bersama. 
Mungkin ini mesej yang mengandungi virus atau pengintipan dari pihak yang tidak bertanggungjawab. 
Mohon respon daripada sahabat yang terkena.

Sila shere mesej ini kepada rakan yang lain ye.  Mohon berhati2.

Sapa2 yg dh terkena virus tu ni cara2 nk buang balik:
1:off phone
2:cabut Sim card
3: on phone balik pi kt setting/application
4:klik kt app photo viewer pastu klik clear cache,clear data ,force stop
5:baru uninstall
Sekian....semoga berjaya...

Catat Ulasan

4 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
terima kasih dengan maklumat saudara. Saya baru menerima meseg seperti yang dinyatakan . Nasib baik saya terjumpa blog saudara.
Tanpa Nama berkata…
Thank you for the information. I baru terima satu sms sebegitu. Tried to open tapi x boleh. Jadi saya terus klik kat internet dan dpt membaca information ini. Saya tak sempat nak install apa apa pun. Sekali lagi terima kasih.
nanangrusmana berkata…
baru saja saya menerima sms serupa ini, lalu saya search di internet berharap dapat lihat foto siapa kah? ketemu info ini. terimakasih.
Unknown berkata…
saya baru terima. saya buka kosong apakag semuanya... mcm ni??