Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Hampir 5 tahun aku berblogging dan rasannya baru sahaja berblogging. Sekejap sahaja masa berlalu. Mula berblogging pada tahun  May 2010 dan secara serius pada 2011.

Bila dah berblogging ini, kalau sehari tak tengok blog mahu pengsan aku dibuatnya..hehehehe. Tapi sejak kebelakangan ini jarang menulis sebab kekangan kerja...huhuhu

Jom lihat perkembangan blog aku ini..


Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Google + adalah kegilaan terbaru aku ketika ia mula-mula dilancarkan pada 2 tahun yang lepas. Ianya produk keluaran Google yang memberi impak baik kepada blogger macam kita ini. Setakat ini follower aku dah mencapai 2799 orang dan aku puas hati dengan perkembangan ini.


Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015



Total pageview aku sepanjang lima tahun ialah sebanyak 1,878,791 pageview. Sebenatnya trafik aku mula mencapai kedudukan baik dalam 2 tahun kebelakangan ini. Sebelum itu, sehari nak dapat 1000 pageview pun semput...sekarang syukur alhamdulilah boleh ler cari makan sikit...hehehehe.

Target aku tahun ini mahu 2,000,000 pageview


Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Selain itu aku juga ada 3 blog back up, iaitu blog drama, blogshop affiliate dan blog fotografi. Kononny anak menambah pendapat dengan tepek iklan dan juga hobi...hehehehhee.
Tapi dah jarang-jarang aku melawat blog ini kecuali blog drama yang perlu diupdated setiap kali episod baru muncul.


Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Facebook aku yang bergelar Blog-Blog Santai juga tak begitu baik. Hanya ada 200 orang sahaja...hahahahaha. Nasib baik aku tak buat Facebook pages..buat malu ajer.



Perkembangan Hanif Idrus Blog 2015

Twitter aku hidup segan, mati tak mahu..hehehehehheehe. Aku sebenarnya pun tak tahu macam mana nak guna Twitter.


Itulah perkembangan ringkas Hanif Idrus Blog, tak berapa hebatkan..hahahahahaa.
Tapi inilah passion aku iaitu blogging, turun naik blog aku tak berapa peduli sangat..janji aku happy.

Untuk blogger baru, jangan putus asa yek... bukan senang bila berblogging ini. Kena banyak bersabar dan bersabar. Nak menjana pendapatan lagi susah tapi ia akan datang dengan usaha anda.

Nasihat saya, cuba dapatkan trafik dengan blogwalking ke blog-blog lain. Dapatkan rakan-rakan blogger meyokong anda. Join segala giveaway atau bloglist yang dianjurkan.

Sehingga kini aku yakin, initipati kemajuan blog kita adalah melalui blogwalking. Dan aku hampir setahun dah tak blogwalking, kira nasib baik juga ler ada trafik.

Itupun sebab jumlah post aku 4000 ke atas, maka pilihan dalam enjin carian memang banyak. Ditambah dengan pagerank 2, ia membantu dalam enjin carian. Kalau tak mahu bungkus jugak..hahahahaha.

Aku tak letak Alexa sebab dah masuk berjuta jumlahnya, dulu dalam 300,000 ribu. Sebab malas buat artkel dan blogwalking inilah kesannya....huhuhuhuhuh.

Catat Ulasan

0 Ulasan