Selamat Harijadi Ultraman Ke 114

Selamat Harijadi Ultraman Ke 114

Selamat Harijadi Ultraman Ke 114

Anda pernah nonton filem Ultraman atau Godzilla ? Hari ini, Selasa (7/7/2015) bertepatan dengan hari lahir pencipta sang  Ultaraman dan Godzilla, Eiji Tsuburaya. Eiji Tsuburaya merupakan pengarah ternama asal Jepun yang lahir di Sukagawa, Prefektur Fukushima, Jepang pada 7 Julai 1901.

Bertepatan dengan hari lahir Eiji Tsuburaya, Google Doodle pun memperingatinya dengan mengenang beliau dengan menampilkan sebuah animasi sampul di halaman utama Google dengan gambar Ultraman dan Monster.

Hari ni merupakan hari ulang tahun Eiji Tsuburaya yang ke-114. Jadi buat pecinta film kartun, tentu sudah pernah menonton filem Ultraman bukan ?

Google Doole mengenang Eiji Tsuburaya. Adapun Eiji Tsuburaya  lulusan SMA pada tahun 1915 saat dia berusia 14 tahun dia melanjutkan kependidikan departemen penelitian dan pengembangan Utsumi (sebuah perusahaan mainan).

Eiji Tsuburayapada tahun 1919 dia mendapat tawaran pekerjaan dari seorang pengarah, Yoshiro Edamasa. Eiji Tsuburaya juga pernah menjawat ketua Visual Effects Departemen Toho pada tahun 1939.

Eiji Tsuburaya terlibat dalam menggarapa film ‘GODZILLA’ pada tahun 1945..

Eiji Tsuburaya sendiri mempunyai isteri bernama Masano Araki dan tiga orang anak yakni Hajime Tsuburaya, Noboru Tsuburaya dan Akira Tsuburaya. Eiji Tsuburaya meningal di usia 69 tahun pada 25 Januari 1970.


Selamat Harijadi Ultraman Ke 114

Catat Ulasan

0 Ulasan