temui konsep abnormaliti. Abnormaliti membawa maksud kerja yang
dilakukan diluar kebiasaan dan tidak dapat dielakkan. Sebagai contoh
tiba2 anda mendapat tahu, ada 3 reject yg berlaku. Kesemuanya urgent
part. Dan pada masa yang sama anda tiada manpower. Apa anda nak buat?
Kalau 1 reject boleh gak kita uruskan, ni sampai 3 part reject. Peh!! Ni
dipanggil abnormaliti. Dan untuk atasi abnormaliti adalah tugas ketua
anda. Jika ketua anda kelam kabut atau buat bodoh ajer. Mati ler kau.
Pertama kamu kena buat meeting. Senaraikan problem anda. Kemudian siapa
yg hendak kita agih-agihkan kerja tu. Masalah manpower timbul, cuba
libatkan jabatan2 lain untuk membantu. Periksa mana yg paling penting
antara semua part reject tersebut. Yg paling2 urgent kita tumpukan dulu.
Bincang ngan management kalau boleh postpone part urgent untuk bincang
sama customer. Itu tindakan anda mesti ambil jika ada abnormal. Seorang
ketua harus cekap, kalau tak anak buah kau mesti lari!!
Pendek ajer hari ini......
0 Ulasan