Setiap pengusaha blogshop affiliate sentiasa mencari jalan untuk
berjaya dalam perniagaan mereka. Siapa yang tidak mahu berjaya dalam
setiap bisnis yang mereka mahu ceburi!!!
Dalam perniagaan affliate ini terdapat 3 teknik yang telah lama
digunakan sebelum online bisnis ini ujud dan kini digunakan dalam dunia
online affiliate.
Apakah tiga teknik tersebut?
Membuat entri produk
1) Gunakan unik website yang mempromosikan setiap produk yang anda
pasarkan. Jangan satukan semua dalam satu website, sebaiknya fokus
dalam satu produk. Pastikan dalam website anda mempunyai penjelasan
yang jelas tentang produk tersebut dan jika boleh masukkan sekali
review produk tersebut.
Oleh itu pengunjung memahami secara jelas tentang produk tersebut.
Promosi Melalui Newletters
Pastikan pembaca anda memperolehi maklumat yang di updated oleh
anda.Salah satu cara terbaik ialah melalui newletters atau
autoresponder ke e-mail mereka. Dalam dunia bisnis online autoresponder
amat penting kerana kebiasaannya pembelian yang dilakukan adalah
melalui e-mail yang mereka terima dari setiap produk yang anda updated.
Jika sesebuah blogshop itu tiada promosi menggunakan newletters, apa yang akan berlaku ialah pengunjung anda hanya sekali sahaja pergi ke blogshop anda. Kalau mereka nak tahu lebih lanjut maka
terpaksa online ke blog anda sekali lagi. Kan leceh!!
Mahu tak mahu anda terpaksa kukuhkan rangkaian autoresponder agar mendapat trafik dan jualan yang berterusan.
Updated Artikel
Perkara yang sama diulang berkali-kali iaitu menulis artikel tentang
produk sekurang-kurangnya 2 artikel seminggu tetapi kalau dapat setiap
hari alangkah bagusnya. Pastikan penulisan anda berterusan dan
berdisiplin.
Target kita adalah mahukan sekurang-kurangnya 100 pembaca dalam
blogshop kita dalam sehari. Dimana dalam 100 orang terdapat 1 orang
membeli. Bayangkan jika 1000 pembaca dan sehari kita akan dapat 10
pembeli. Jika komisen satu jualan RM10 X 10 orang sehari = 100 sehari
X 30 hari = Pendapatan pasif kita ialah RM3000 sebulan.!!!
5 cara lagi tingkatkan income blogshop
Kesimpulan
Menulis dan memberi idea bagaimana menaikkan jualan affliate amat mudah tetapi dalam realiti ianya amat sukar sekali.
Membuat website online bisnis pun merupakan satu cabaran di mana anda harus memastikan interface online shop kemas dan cantik. Ia mesti ada unsur "Wauuuu!!" apabila orang melihatnya. Baru pelanggan tertarik hendak membeli produk yang anda jual.
Persoalan kedua bagaimana hendak menarik orang daftar newletter anda juga merupakan satu cabaran besar. Anda harus mencari kenalan-kenalan dengan menjemput mereka join newletter anda dan hanya untuk newletter sahaja terdapat pelbagai teknik untuk menarik mereka daftar di newletter anda.
Paling bermasalah ialah updated artikel, setiap affliate mempunyai pelbagai cara untuk generatekan URL affiliate mereka. Anda kena memahami bagaimana nak copy gambar produk ke blogshop anda. Dapatkan URL affiliate dari produk tertentu dan pelbagai lagi.
Sebab itu bukan semua orang berjaya dalam blogshop affiliate ini tetapi dengan usaha dan disiplin serta sabar, saya yakin kita pasti berjaya. Janganlah kita mengharap jualan sebulan RM3000 tetapi jika dapat sebulan RM100 pun anda cukup bertuah!..hehehehehe.
Bila berbicara tentang sabar, saya teringat kawan saya yang berniaga blogshop dropship mengambil masa 3 tahun untuk kekalkan jualan dalam blogshopnya!!! 3 tahun!!! baru dapat hasilnya.
Tapi berbaloi ler kesabarannya...hehehehehehe. Sekarang dah berhenti kerja fokus pada blog dropship beliau...
Hari ini saya nak berkongsi kajian tentang manipulasi psikolagi manusia dalam jualan online ini:
How to Increase Online Sales: Fewer Options, More Sales
Sheena Iyengar, a professor at Columbia University, set up a free tasting booth in Draeger’s supermarket—an up scale grocery store, known for an extensive product selection—on two consecutive Saturdays.
One Saturday, 24 flavors of jam were available, and on the other, 6 were available.
Now take a guess. Which display sold more jam?
Given the “more is better” mindset, you’d think the larger display sold more. But that’s not what happened.
When 24 jams were available, 60% of the customers stopped for a taste test and 3% of those bought some. When 6 jams were available, 40% of the customers stopped for a taste test, but 30% bought some.
Huge results. While the larger display attracted more people, the smaller display sold more jam. About 6 times more. A 600% increase in sales.
2 Ulasan