Sejak pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 1 April, Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) telah menerima kira-kira 600 aduan melalui pusat aduannya.
Setiausaha Agung FOMCA, Datuk Paul Selvaraj berkata antara aduan yang paling banyak diterima adalah berhubung keengganan pekedai untuk mengeluarkan resit.
"Apabila pengguna minta resit pun dia tidak bagi. Dan tidak jelas sekiranya mereka layak untuk tuntut GST. Ini adalah antara aduan-aduan yang diterima," katanya.
Selain itu, kekeliruan dalam kalangan pengguna tentang barangan yang dikenakan atau dikecualikan GST dimanipulasi pekedai yang tamak.
Gambar diatas adalah senarai barangan dan perkhidmatan yang tidak dikenakan GST.
Jika ada aduan, gambar dibawah :
1 Ulasan
by the way....iklan pop up mengganggu kunjungan saya...
terima kasih