Salam satu blogger. Pernah tak bila anda memandu kereta kau asyik lari ke kanan atau ke kiri bila stereng kau lepaskan.
Ini adalah perkara biasa dalam pemanduan kereta namun mahu ker setiap hari bawa kereta senget...walau pun ia tidak membahayakan.
Cuma ia akan cepat botakkan tayar yang selalu senget tu ler...
Punca utama tayar kereta tak stabil di jalanraya apabila kekerapan langgar lubang. Di Malaysia terkenal dengan lubang-lubang di jalanraya..hihihihi.
Apa yang perlu kita buat. Ada 3 cara biasa yang kita kena buat.

1. Tukar Posisi Tayar
Tukar tayar depan ke belakang dan sebaliknya setiap 6 bulan. Tujuan kita sebegini kerana kita hendak kehausan tayar kita stabil.
Biasanya tayar depan lebih cepat haus/botak disebabkan beban berat enjin dan pusingan stereng.
So setiap 6 bulan kita kena tukar posisi tayar untuk dapatkan kehausan yang sekata.

2. Buat balancing
Maksudnya kita check satu persatu tayar kita ini seimbang tak.
Kadangkala bila kita selalu memandu, rim tayar kita ada bengkok sikit. Itu pun menyebabkan tayar tak seimbang.
So bila buat balancing, ia akan pastikan tayar kita berputar dengan seimbang dan sekata.

3. Buat element
Element pula kita check sudut tayar kita dengan kereta agar ke empat-empat tayar dalam kedudukan selari.
Pendek kata , tukar posisi tayar setiap 6 bulan dan kekerapan balancing dan aligment akan menjamin pemanduan yang selesa dan stabil pada kereta anda.
Dengan syarat lain-lain dalam keadaan baik.
Nak buat senang jer..pi kedai tayar dan beritahu kau nak buat balancing dan aligment.
Mula-mula ia akan buat balancing dengan cabut tayar kau dan test kat mesin balancing.
Biasanya time tu kau boleh minta tukar posisi tayar tapi setiap 6 bulan lerr.
Lepas tu ia pasang tayar kau dan ia bawa kereta kau ke mesin aligment. Dia check aligment dengan pasang 4 alat penimbang ditayar kau.
Siap semua..kau bayar ler. Tak mahal dan sampai beratus. Kalau standard Melaka dalam RM50 sahaja.
Ini adalah perkara biasa dalam pemanduan kereta namun mahu ker setiap hari bawa kereta senget...walau pun ia tidak membahayakan.
Cuma ia akan cepat botakkan tayar yang selalu senget tu ler...
Punca utama tayar kereta tak stabil di jalanraya apabila kekerapan langgar lubang. Di Malaysia terkenal dengan lubang-lubang di jalanraya..hihihihi.
Apa yang perlu kita buat. Ada 3 cara biasa yang kita kena buat.

1. Tukar Posisi Tayar
Tukar tayar depan ke belakang dan sebaliknya setiap 6 bulan. Tujuan kita sebegini kerana kita hendak kehausan tayar kita stabil.
Biasanya tayar depan lebih cepat haus/botak disebabkan beban berat enjin dan pusingan stereng.
So setiap 6 bulan kita kena tukar posisi tayar untuk dapatkan kehausan yang sekata.

2. Buat balancing
Maksudnya kita check satu persatu tayar kita ini seimbang tak.
Kadangkala bila kita selalu memandu, rim tayar kita ada bengkok sikit. Itu pun menyebabkan tayar tak seimbang.
So bila buat balancing, ia akan pastikan tayar kita berputar dengan seimbang dan sekata.

3. Buat element
Element pula kita check sudut tayar kita dengan kereta agar ke empat-empat tayar dalam kedudukan selari.
Pendek kata , tukar posisi tayar setiap 6 bulan dan kekerapan balancing dan aligment akan menjamin pemanduan yang selesa dan stabil pada kereta anda.
Dengan syarat lain-lain dalam keadaan baik.
Nak buat senang jer..pi kedai tayar dan beritahu kau nak buat balancing dan aligment.
Mula-mula ia akan buat balancing dengan cabut tayar kau dan test kat mesin balancing.
Biasanya time tu kau boleh minta tukar posisi tayar tapi setiap 6 bulan lerr.
Lepas tu ia pasang tayar kau dan ia bawa kereta kau ke mesin aligment. Dia check aligment dengan pasang 4 alat penimbang ditayar kau.
Siap semua..kau bayar ler. Tak mahal dan sampai beratus. Kalau standard Melaka dalam RM50 sahaja.
0 Ulasan