Gunung Agung Vs Bercuti Ke Bali 2017

Gunung Agung Vs Bercuti Ke Bali 2017

Gunung Agung Vs Bercuti Ke Bali 2017


Pada minggu hadapan aku nak pergi bercuti ke Bali. Hati tengah girang ini tak sabar nak ambil gambar, rehatkan badan dan mesra-mesra dengan isteri tercinta..hehehehehe.

Tiba-tiba keluar berita pula, Gunung Api di Bali iaitu Gunung Agung bergegar dan mengeluarkan asap dan berkemungkinan amat besar akan meletus.. Waduh!!! lemah badan aku sekejap.

Tiap-tiap hari kini aku membuk alaman web tentang info terkini tentang perkembangan Gunung Agung ini sehingga kini telah memindahkan seramai 100,000 penduduk yang berdekatan dengan kawasan impak jika letusan berlaku iaitu dalam anggaran 12 km radius.

Tapi melalui pemahaman aku jarak Gunung Agung dengan kawasan hotspot pelancongan seperti Kuta adalah jarak 72km. Aku tinggal di hotel berdekatan Kuta.

Namun hari ini aku ada membaca pengumuman Agensi Pelancongan Bali bahawa Bali masih selamat untuk pelancong. Jangan risau dan jangan dengar khabar angin, percayalah kami sumber rasmi Bali iaitu Agensi Pelancongan Bali...hehehehe. Itu kata dia orang ler.

Pada masa yang sama, mereka juga ada menyediakan bot dan lapangan kapal terbang kecemasan jika apa-apa berlaku. Pelancong terjamin selamat. Senang hati aku membaca artikel ini.

Ianya penguat untuk aku meneruskan projek melancong bersama isteri tersayang...hehehehe. Aku berharap Gunung Agung ini tak akan tercetus dan permergian kami dilindungiNya dan dipermudahkan. Amin.

Dibawah ini adalah artikel dari Agensi Pelancongan Bali, Inggeris dia power gak..Sodap hati dan yakin membacanya.

The Bali Government Tourism Office issued a statement about the current situation in the wake of the potentially deadly volcano eruption.

The statement said: “Bali is still safe for tourism, Indonesia’s National Disaster Management Agency has urged tourists to continue visiting Bali, saying the resort island is safe except for the area around Mount Agung, a volcano in eastern Indonesia that could erupt at any time.

“Three hundred tremors were recorded in the vicinity of the volcano between midnight and 6am on Sunday and white smoke was detected 200 metres above the crater.

“National Disaster Management Agency spokesman Sutopo Purwo Nugroho tweeted that as of Sunday morning the volcano had not erupted and there was no volcanic ash.

“A radius of nine kilometres and 12 kilometres sound the notion was considered dangerous but the resort island was otherwise safe.

“Mount Agung is 71 kilometres from the tourist hot spot of Kuta and 32 kilometres away from centre of Ubud.

“Flights in and out of Bali’s international airport remain normal wth 50,000 to 60,000 travellers in and out of the island every day says Ngurah Rai airport general manger Yanus Suprayogi.

“Nine alternative airports outside of Bali had been prepared for diverted flights if volcanic ash ash was detected.

“Mr Santoso said 300 buses would be available to transport affected travellers to ferry ports and bus stations so they could leave Bali if flights were affected.

“‘Bali tourism is safe. Do not spread misleading news that Bali is not safe because Mount Agung is on the highest alert status. Please come and visit Bali.’”

Catat Ulasan

0 Ulasan