FB ADS dan Split Ads Untuk Kedai Shopee Anda. Bagaimana Caranya?

FB ADS dan Split Ads Untuk Kedai Shopee Anda. Bagaimana Caranya?

 Hari ini admin nak jelaskan bagaimana membuat  beberapa split ads untuk menjual produk yang kita telah kita study dan sebagaimana admin katakan minimum keuntungan ialah RM30 setelah tolak semua kos.

Produk yang baik ialah mempunyai free gift serta beberapa hadiah yang menarik untuk mendapatkan sales. Produk sedemikian untuk dropshipping agak sukar nak cari tapi admin telah menjumpai produk kuali yang admin rasa boleh pergi jauh . 

Admin masukkan produk ini dalam kedai Shopee admin bukan website admin dan tindakan ini adalah salah kerana kita tak dapat data dengan menggunakan URL Shopee.

Tapi admin ingin boostkan kedai kedua admin dan melalui Shopee senang sikit mendapat upsell/cross sell.

Langkah pertama:

1. Admin kaji harga dan dapati harga produk ini rata-ratanya sama dan admin kurangkan sedikit dari harga keseluruhan.

2. Memberi 2 free gift kepada setiap pembeli dan ini bonus kepada admin.

3. Admin tambahkan vocher admin bernilai 3% potongan harga dan suah tentu ia free shipping.

4. Penghantaran 2 - 4 hari sahaja. Terbaik!!!

5. Stok barangan ini 199pcs dan admin target jual 100 pcs sahaja. 

6. Setelah ditolak kos fee Shopee dan kos voucher, admin masih untung RM30 ke atas.

Apa nak buat?

1. Admin buat video durasi 40 saat.

2. Buat image dengan gambar produk sahaja.

3. Buat image dengan penerangan dalam satu gambar.


FB ADS dan Split Ads. Bagaimana Caranya?

Ini gambar pertama yang admin gunakan. Simple sangat dengan tunjukkan gambar produk tapi bahagian header dan descrikpsi admin ada buat copy writing dan hadiah-hadiahnya. Kos satu hari admin masukkan RM10.

FB ADS dan Split Ads. Bagaimana Caranya?

Gambar kedua admin masukkan penerangan ringkas jika beli produk ini dapat 3 free gift dan free shipping. Copy writing adalah berbeza dengan iklan dan setiap iklan copywriting admin semua berbeza. Yang ini kos sehari RM5 sahaja.



Ketiga admin masukkan video durasi 40 saat. Agak lama juga dimana ia menerangkan lebih kepada free gift, voucher , free shipping dan call to action.
Kos sehari admin masukkan RM10.

Sekarang semua iklan ini sedang berjalan dimana gambar kedua dan video admin gunakan audience yang sama dan manakal budget RM5 admin gunakan target audience lain.

Kesemua iklan ini telah berjalan serentak dan selepas 3 hari admin akan lihat prestasinya. Dan target jalankan iklan ini ialah 10 hari bermula hari ini. Total kos iklan produk ini ialah RM250 setakat ini.

Dan selepas iklan ni berjalan selama 10 hari admin cadang naikkan kos video yang admin jangkakan akan dapat peningkatan link yang tinggi dan kemudian admin akan buat custom audience melalui semua iklan-iklan ini. Kos tambahan ialah RM150 ringgit lagi.

Kalau ikutkan dengan target 100 pcs, admin jangka revenue RM3000 dan kos iklan boleh dianjakkan ke RM500 jika perlu.

Mari kita lihat perkembangan iklan ini dan admin akan share result melalui iklan ini melalui data-data ini.

Sebenarnya kos tertinggi dalam FB ads ini ialah langkah pertama, hendak ambil data pengunjung. Dan data yang available hanya dari video sahaja. Manakala gambar, admin tak mendapat apa-apa data.

Melalui data, langkah kedua kita FB Funnel dimana kita spesifikkan target audience kita.

Langkah buat FB ads ini sebenarnya panjang- dimana kita kena pilih audience yang tepat dan jangkauan link. Nak belajau tu ajer, admin dah rugi hampit RM3K...hehehe.

Admin berdoa agar dengan sekali buat ini menjadi, malas nak adjust-adjust lagi. Seatakat ini melalui FB ads ini selepas habis beriban-riban, admin dah faham sikit ler,,,belum ada kerugian lagi..Cuma kos iklan ini kalau boleh kita nak minimumkan..

Sebenarnya 3 spilt ini adalah paling minimum, paling cantik kena buat 5 split dengan masukkan coroussel atau slide video 10 saat. Baru ngam.


Doakan admin yer ...

Semenjak 1/3 hingga sekarang iaitu 7/3 admin telah membuat 3 split iklan dan perbelanjaan iklan ialah RM127.74 dan zero sales beb..hehehe.

Inilah iklan paling teruk pernah aku buat selepas menjana beberapa keuntungan. Bermakna kuali ini bukanlah winning produk. 

Dari segi demografi rasanya dah pilih lengkap, wanita, suka memasak, suka page resipi/catering/food dll ler. Tapi nak dapatkan satu sales dari ketiga-tiga iklan ni memang zero.

Iklan video admin naikkan budget dari RM10 ke RM20 untuk boostkan jangkauan. Memang ada klik tapi tiada jualan padahal image kat Shopee semua up to date. 

Dengan kos hampir RM180 dan tanpa jualan maka produk ini bukan winning produk dan mungkin terlalu awal admin jual kot.  Kesimpulan kita stop kan dulu iklan ini dan ubah produk lain.

Dalam membuat iklan ini, admin pernah katakan kata kena cari 5 produk dan kemudian buat split ads dan test. Biasanya satu akan lekat.

Tapi budget admin sebulan RM300 maka admin kena buat berdasarkan budget dan kalau ikutkan budget ini sebulan sekali 1 produk. 

Bulan ini kita rugi tapi ada balance lagi RM172 maka admin boleh cuba satu lagi produk.

Produk kuali ni untuk admin memang  cukup teruk. Satu sales tiada, tak payah lagi teruskan. Atau tukau demografi audience  dan buat yang baru. Mumgkin ok kot. Biar admin pikiq jap.


Catat Ulasan

0 Ulasan