Jika anda biasa membuat iklan di FB Ads anda tentu pernah mendengar tentang re-targetting, scaling atau TOFU, MOFU atau BOFU atau funnel. Itu semua istilah re-targetting iklan kita dari cold audience kepada warm audience dan kalau nasib baik anda akan dapat hot audience yang pasti akan memberi sales yang tinggi kepada anda.
Inilah rahsia utama dalam membuat iklan di FB ADS di mana retargetting adalah perkara wajib anda fahami, Anda ingat dengan membuat iklan di FB tanpa beberapa iklan lain yang diubah dari segi interest, objektif dan dynamic creative anda boleh menjana pendapatan. Secara kasar admin boleh katakan potong jari ler..heheheheh.
Retargetting ini umumnya ialah anda membuat iklan asas sesuatu produk tersebut menggunakan video atau slide show untuk yag pertama kali anda promosi. Tujuan iklan asas atau kita namakan TIER 1 adalah memberi maklumat kepada cold audience dan menangkap mana-mana penonton iklan anda yang telah melihat video anda selama 25% atau 50%.
Dari TIER 1 ini iaitu mengenal pasti penontom iklan anda yang telah menonton iklan anda 25% atau 50% maka anda akan membuat satu lagi iklan dengan target penonton yang menonton iklan anda 25% atau 50% ini menggunakan custom audience yang kita panggil TIER 2.
Boleh ker kita asingkan penonton yang menonton yang menonton 25% atau 50% iklan anda, Boleh beb !! power FB ADS ini kalau anda pandai guna,.
Malah di TIER 1 anda boleh EXCLUDED kan agar iklan anda tidak di tunjukkan lagi pada target 25% atau 50% pun boleh untuk kurangkan kos iklan pun boleh!!
TIER 2 inilah yang kita panggil sebagai warm audience dimana anda boleh membuat iklan testimoni , offer , upsell/cross sell dan objection ads.
Saya harap anda faham secara asas macam mana saya buat targetting. Masalahnya jika anda dropshipping dan membuat pelbagai produk anda kena dapatkan data yang cukup untuk membuat iklan TIER 2.
Anda tahu TIER 2 ialah iklan yang mengejar semua pelanggan yang telah menonton iklan di 25% atau 50% dimana sahaja mereka berada. Kalau TIER 1 hanya boleh berikan data kecil sangat macam mana nak buat sales.
Mahu tak mahu ada kena buat beberapa iklan di TIER 1 dan biasanya admin membuat 5 iklan dengan ubah umur sahaja dan kemudian admin akan analisa iklan ini. Jika link low dan CPC serta freq tinggi maka admin kan tutup tapi jangan tutup awal sangat, biarkan dalam 3 hari sebab algoritma FB nak belajar.
Sebagai sontoh gambar di atas sekali, admin membuat 5 iklan dan admin telah tutup satu iklan sebab teruk sangat. Dan admin membuat funnel di T2 dengan membuat custom audience satukan semua video dari iklan ini.
Admin mempunyai beberapa ads FB Account dan admin gunakan ads akaun ini dapatkan dengan membuat ikan produk ini. Senang nak buat kira-kira..hehehehe. Kalau rugi dari budget kita rileks dulu.
Kalau anda lihat custom audience 4 video dah ada sampel yang baik dan admin boleh gunakan buat iklan di T2.
T2 adalah funnel warm audience dan dari T2 admin akan buat T3 pula untuk dapatkan hot audience, Ini adalah option yek. Ada modal buat jer..ahaks. Dan jangan lupa ambil dapatkan data dari video T2 pula.
0 Ulasan