Salam semua, ini adalah artikel terlengkap bagaimana membuat iklan Facebook Ads beserta video dan saya yakin setelah anda membaca dan menonton anda mampu membuat iklan menggunakan funnel ini
1. Main Navigation Menu: Dot icon ialah menu untuk anda search lebih maklumat seperti audience, businees manager, billing dan lain
2. Create New Ad Campaigns: Anda nak buat kempen FB Ads anda .
3. Campaign View: Memberi maklumat tentang semua kempen anda sebaik sahaja anda mula.
4.Ad Set View: Memberi maklumat sem ads set yang telah anda buat
5.Ads View: Memberi maklumat mana ads yang sedang berjalan
6.Columns: Anda boleh melihat prestasi kempen anda seperti video view, cpc dll.
7.Campaign Breakdown: Pecahan yang membenrarkan anda filter keputusan ikut masa, atau action.
8. The Data Field: Ini adalah kawasan data-data anda akan dipaparkan.
MEMBUAT KEMPEN FB ADS - KLIK CREATE
AKAN KELUAR OBJEKTIF YANG HARUS ANDA PILIH. TERDAPAT 11 OBJEKTIF YANG HARUS ANDA PILIH.
Brand awareness: Memastikan bran anda dilihat oleh semua pihak dan mereka tahu apa yang anda jual atau lakukan
Reach: Dapatkan seberapa ramai pihak mendapat capaian iklan anda. Biasanya reach ini kita gunakan jika anda mempunai kedai offline di satu kawasan yang tida besar populasinya. Capaian di kawasan antara 10km-20km.
Traffic: Untuk mendapatkan link klik ke kedai Shopee atau website.
Engagement: Untuk mendapatkan LIKE, SHARE dan KOMEN dari post Facebook anda.Kebiasaannya kita gunakan untuk mendapatkan sosial proof. Jika post anda banyak like/share/komen , trust masyarakat lebih tinggi.
App installs: Untuk dapatkan aplikasi anda didownload oleh pengguna.
Video views: Boost trafik untuk dapatkan lebih banyak video view, Kebiasaannya dalam TOFU kita gunakan untuk dapatkan lebih audience untuk step MOFU nanti melalui Custom Audience
Lead generation: Gunakan borang di Facebook untuk dapatkan email, no telepon alamat dan sebagainya.
Messages: Iklan dan engaged melalui Messenger, WhatsApp atau Instagram Direct. Biasanya kita guna ini untuk high ticket produk atau produk yang mahal.
Conversions: Paksa orang untuk membeli produk anda atau gunakan free trial produk. Ini adalah objektif terbaik tetapi anda kena pastikan mempunyai FB Pixel telah dimasukkan ke website anda.
Catalog sales: Integrated dengan FB dimana anda akan eksport catalog kedai anda ke FB dan anda akan buat ads melaluinya. Power jika anda adalah peniaga E-Commerce
Store traffic: Anda mempunyai beberapa kedai offline di beberapa kawasan yang berbeza. Iklan anda akan tunjukkan pengguna yang berdekatan dengan kedai anda sahaja
SPECIAL ADS:
Ini anda tidak perlu fokus kerana jika iklan anda melibatkan politil. isu sosial atau pilihanraya anda harus pilih ini . Ini kerana Facebook hendak ketahui jika anda ada menyalahgunakan data seperti mana kes Facebook mempengaruhi pengundi melalui data di Facebook.
A/B TEST
Atau kita namakan sebagai split test ialah sebuah teknik membuat kempen menggunakan 2 elemen yang berbeza untuk melihat yang manakah iklan memberi pulangan yang terbaik. Split test yang baik bisa memberi pulangan ROI hingga 10 kali.
Contoh atas menunjukkan A/B test yang dilakukan untuk 2 jenis image dan anda akan melihat image manakah yang akan memberi klik dan ROI yang terbanyak.
Walau bagaimanapun A/B Test ini bukan sahaja boleh dilakukan terhadap image/gambar tetapi merangkumi pelabagai aspek yang lain seperti diatas:
1. Creative : Pelbagai media yang berbeza seperti contoh di atas.
2. Audience : Pelbagai target kelompok masyarakat yang berbeza.
3. Delivery Option: Nak guna CBO atau tidak.4. Placement: Nak letak di Facebook sahaja atau Instagram sahaja atau kedua-duanya.
5. Product Set: Copywriting yang berbeza
6. Custom Varieble: CTA yang berbeza
Contoh di atas adalah beberapa contoh yang boleh anda lakukan tetapi anda boleh perluaskan lagi jika anda mahu lebih detail data yang di kumpulkan.
Elemen penting untuk kejayaan Split Test ini adalah strategi anda haru bersistem dan juga berani menggunakan modal untuk melihat yang manakah strategi yang terbaik.
Anda harus mencuba satu persatu elemen dan kemudia setelah selesai elemen tersebut anda akan pindah ke elemen lain pula.
Contoh: Mula-mula anda test image, dan anda telah menjumpai winning image. Dan kemudian anda akan test copywriting pula dan anda telah menjumpai winning copy writing dan seterusnya..
Rasanya berapa modal yang akan anda perlukan?
Contoh diatas adalah split test yang rumit dan saya bukan tak nak berbicara tentang kerumitannya tetapi saya nak anda bayangkan kosnya
BUDGET AND SCHEDULE
Untuk budget Facebook Ads terbahagi dua elemen iaitu:Daily Budget : Dimana anda akan dikena caj setiap hari mengikut budget anda
Life time Budget : Dimana anda akan dikenakan caj mengikut time frame keseluruhan masa iklan anda di tayangkan.
Anda digalakkan untuk menggunakan "Daily Budget " kerana ia tidak mempunyai time frame dan anda boleh tutup bila-bila masa.
Jika anda menggunakan "Life TIme Budget " jika iklan anda berjaya tetapi ianya tetapi anda setkan untuk 15 hari sahaja dan selepas 15 hari iklan anda akan tamat. Anda akan kerugian dari segi learning curve FB dan jika anda duplicate pun ia tidak akan sama yang original,
Ini adalah elemen yang terpenting sekali dan kesilapan dalam memilih target audience anda akan menyebabkan anda kerugian besar malah tersasar dari kumpulan sasar anda.
AUDIENCE bermaksud anda memilih kumpulan sasaran untuk ditujukan iklan anda. Sebagai contoh jika anda menjual produk kecantikan maka sasaran anda minat penjagaan muka, wanita yang berumur 24 hingga 45 tahun.
Di dalam template AUDIENCE terdapat beberapa butiran:
1. Custom Audience/ Saved Audience :
Saved Audience ialah cold audience pilihan anda melalui carian berdasarkan data anda. Inilah kesilapan yang saya maksudkan. Pastikan data anda benar-benar bersasar pada kumpulan produk anda.
Custom Audience ialah seperti jumlah orang telah melihat video anda sebanyak 25%, Facebook /Instagram post engagement post anda DAN anda buat kumpulan khas ini
Location pula ialah kawasan sasaran anda samada negara, negeri atau daerah. Malah anda boleh pilih keluasan sesuatu daerah dari 25 miles hingga 40 miles.
0 Ulasan