APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)

APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)



Kaedah pembayaran Cash on Delivery (COD) hanya tersedia untuk pesanan dari Shopee Express, DHL eCommerce, Ninja Van, dan J&T Express Sebaik sahaja Logistik Sokongan Shopee (SSL) diaktifkan di bawah Standard Delivery, pesanan akan secara automatik diperuntukkan ke saluran penghantaran COD yang tersedia.


⚠️ Catatan

  1. Berkuatkuasa 26 Ogos 2021, akan ada had pembelian maksimum sebanyak RM250 untuk pesanan dengan pilihan pembayaran COD. 
  2. Kawasan yang boleh digunakan untuk Cash on Delivery di bawah saluran penghantaran masing-masing adalah seperti berikut:


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Perkhidmatan Shopee Express hanya tersedia untuk penjual terpilih dan pada masa ini tidak tersedia di kawasan Sabah dan Sarawak (SS).


Manfaat COD


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)

Penurunan kos

Nikmati pembayaran yuran transaksi yang diturunkan pada kadar promosi 1%* (sebelum SST) untuk semua pesanan COD berbanding 2% (sebelum SST) untuk pesanan kaedah pembayaran lain.


*Tertakluk kepada perubahan budi bicara Shopee


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)

Dipaparkan untuk mendapat pendedahan tambahan dan peningkatkan dalam penjualan

Mempunyai peluang untuk dipaparkan pada mikrosite COD bersama-sama produk jualan panas yang lain untuk tingkatkan penjualan anda!



APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)

Baucar Diskaun untuk Pengguna Baru

Meningkatkan penjualan barangan yang dibolehkan oleh COD dengan baucar diskaun yang ditaja oleh Shopee!


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Pulangan percuma

Penghantaran yang gagal akan dikembalikan pada kos sifar kepada penjual dan Shopee akan membuat penggantian jika pulangan bungkusan rosak.


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Jangkauan pelanggan yang lebih tinggi

Jangkau kepada pangkalan pelanggan yang lebih luas yang lebih suka COD!


Bagaimana untuk mengaktifkan COD?


Anda boleh mengaktifkan pilihan COD di bawah Halaman Tetapan Penghantaran.




Selepas Jenis Perkhidmatan Standard dilaksanakan:


Berjaya mengaktifkan COD:


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Gagal untuk mengaktifkan COD:


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Bagaimana mengatur penyerahan (drop-off )/pengumpulan (pick-up) untuk pesanan COD?


1. Pesanan melalui COD akan ditunjukkan di bawah tab 'Belum dibayar' selama 2 jam dari waktu pesanan untuk Tempoh Pengesahan COD.


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


2. Anda boleh mengatur pilihan ke penyerahan (drop-off) / pengumpulan (pick-up) setelah status 'Arrange Drop-off/Arrange Pickup' tersedia.


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


COD Airway bill


Untuk pesanan COD, pastikan penunjuk COD tercermin pada Air waybill. Tag COD diperlukan bagi kurir mengumpulkan pembayaran dengan sewajarnya.


Walau bagaimanapun, jika anda menggunakan perkhidmatan pihak ketiga untuk mencetak Air Waybill anda, sila pastikan bahawa tag ditunjukkan pada AirWay bill pesanan COD tersebut.


Sebagai alternatif, anda boleh mencetak Air waybill anda melalui Shopee Seller Center untuk pesanan COD anda bagi mengelakkan masalah pembayaran tidak terkutip.


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Proses pemenuhan pesanan COD


Penyerahan (Drop-off)


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)

Pengumpulan (Pick-up)


APA ITU COD SHOPEE ( CASH ON DELIVERY SHOPEE)


Soalan Lazim COD


S: Apakah yang akan berlaku jika pembeli enggan membayar pesanan Cash On Delivery (COD) semasa penghantaran?


J: Bungkusan akan dikembalikan kepada penjual tanpa kos dan Shopee akan memberi penalti kepada pembeli. Pembeli akan digantung daripada menggunakan Cash On Delivery (COD) jika mereka gagal membuat pembayaran semasa penghantaran untuk lebih daripada 2 pesanan dalam tempoh masa tertentu. Ini adalah untuk melindungi penjual daripada pembeli yang mencurigakan sambil mengekalkan kadar pulangan yang rendah.


S: Apakah yang akan berlaku jika pembeli membuat pesanan yang palsu / pesanan dihantar kepada pembeli palsu?


J: Bungkusan akan dipulangkan kepada penjual tanpa kos apabila penghantaran gagal dan penjual boleh melaporkan kejadian itu kepada Shopee. Shopee akan membekukan akaun pembeli jika pembeli didapati melakukan kelakuan penipuan yang berulang.


S: Jika pembeli menolak bungkusan itu, adakah ia akan menjejaskan Kadar Pesanan Tidak Penuhi (Non-Fulfillment Rate) saya?


J: Kadar Pesanan Tidak Dipenuhi (Non-Fulfillment Rate) tidak akan terjejas jika pembeli menolak bungkusan Cash On Delivery (COD) atau bukan COD.


S: Apakah yang akan berlaku jika bungkusan yang dipulangkan rosak?


J: Jika bungkusan yang dipulangkan didapati rosak, penjual boleh membuat pertikaian dengan bukti yang sah untuk meminta pampasan dalam masa 5 hari selepas menerima bungkusan yang dipulangkan. Bukti boleh diberikan dalam bentuk foto atau video yang jelas menunjukkan bahawa bungkusan itu dihantar dalam keadaan baik dan dibungkus dengan sewajarnya untuk mengelakkan kerosakan semasa penghantaran.

Jika rayuan diluluskan, Shopee akan memberi pampasan kepada penjual untuk pesanan tersebut dengan sewajarnya.


S: Siapakah yang akan menanggung kos penghantaran jika bungkusan dipulangkan atau ditolak?


J: Sekiranya bungkusan dipulangkan atau ditolak, Shopee akan menanggung kos penghantaran untuk penghantaran yang gagal.


S: Bolehkah pembeli menolak barangan selepas membuka bungkusan?


J: Pembeli Cash on Delivery (COD) tidak dibenarkan membuka bungkusan sebelum pembayaran. Bungkusan hanya akan diserahkan kepada pembeli setelah pembayaran dibuat. Pembeli boleh mengemukakan permohonan Pulangan/Bayaran Balik melalui aplikasi Shopee mengikuti proses biasa jika mereka tidak berpuas hati dengan produk yang dihantar. 


S: Sekiranya wang tunai yang diambil hilang/tersalah letak oleh kurier, bagaimanakah ini akan menjejaskan pendapatan saya?


J: Pendapatan penjual tidak akan terjejas. Escrow akan dikeluarkan kepada penjual apabila pembeli klik pada "pesanan diterima".


S: Adakah terdapat sebarang caj tambahan untuk Cash On Delivery (COD)?


J: Tiada bayaran tambahan akan dikenakan untuk pesanan Cash On Delivery (COD). Sebaliknya, penjual akan menikmati pembayaran transaksi yang lebih rendah sebanyak 1% berbanding 2% melalui kaedah pembayaran lain bersama-sama dengan manfaat eksklusif COD yang lain.


S: Adakah terdapat had pembelian maksimum (RM) untuk Cash on Delivery (COD)?


J: Terdapat had pembelian maksimum RM250 bagi setiap pesanan, untuk pesanan yang dibuat melalui pilihan pembayaran Cash On Delivery (COD). Pembeli boleh membuat pembayaran dengan beberapa pesanan COD dari kedai yang berbeza dengan setiap pesanan tidak melebihi RM250.


S: Kurier manakah yang menawarkan perkhidmatan Cash On Delivery (COD)?


J: Cash on Delivery (COD) kini tersedia untuk Shopee Express, J&T Express, DHL eCommerce dan Ninja Van.


S: Bolehkah saya menyahaktifkan Cash On Delivery (COD)?


J: Cash On Delivery (COD) boleh di nyahaktifkan melalui Tetapan Penghantaran di Pusat Penjual.


S: Bolehkah Cash On Delivery (COD) diaktifkan atau di nyahaktifkan untuk penyenaraian produk terpilih?


J: Cash On Delivery (COD) hanya boleh diaktifkan atau di nyahaktifkan di peringkat Kedai melalui Tetapan Penghantaran. Penjual tidak akan dapat mengaktifkan atau menyahaktifkan COD untuk penyenaraian produk tertentu.


S: Bolehkah saya mengaktifkan atau menyahaktifkan COD untuk perkhidmatan kurier tertentu?


J: Tidak. Cash On Delivery (COD) tidak boleh diaktifkan atau di nyahaktifkan untuk perkhidmatan kurier tertentu.


S: Adakah pembayaran kad, pembayaran e-Dompet, pembayaran QR dan perbankan dalam talian diterima untuk COD?


J: Tidak. Pembayaran kad, pembayaran e-Wallet, pembayaran QR dan perbankan dalam talian tidak tersedia untuk Cash On Delivery (COD) pada masa ini.


S: Apakah yang akan berlaku jika pembeli tidak boleh membayar pesanan Cash On Delivery atas sebab yang berkaitan dengan kesihatan (COVID-19, dikuarantin, dan sebagainya)?


J: Pembeli boleh menjadualkan semula dengan perkhidmatan kurier masing-masing pada masa penghantaran yang lebih sesuai untuk kedua-dua pihak. Jika tidak, bungkusan akan disimpan di tempat pengambilan perkhidmatan kurier terdekat dan pengambilan sendiri oleh pembeli akan tersedia selama 7 hari. Jika pembeli gagal mengambil bungkusan selepas 7 hari, bungkusan akan dipulangkan kepada penjual tanpa sebarang kos.

Jika pembeli gagal membayar bungkusan Cash on Delivery (COD) berulang kali, mereka akan digantung daripada menggunakan COD. Ini adalah untuk memastikan penjual dilindungi daripada pembeli yang mencurigakan sambil mengekalkan kadar pulangan yang rendah.


COD dapat meningkatkan keyakinan pembeli di kedai anda, ini bermaksud lebih banyak jualan untuk anda!


Mulakan pengalaman COD anda dengan Shopee Express, DHL eCommerce, Ninja Van, J&T Express dan nikmati faedah yang disediakan sementara pembeli anda mengalami perkhidmatan penghantaran yang dipercayai!





Catat Ulasan

0 Ulasan