You Tube Channel Shoppermanic kini telah menerima Komuniti Tab dari You Tube seteah mencapai 500 Subcriber. Dahulu untuk mendapatkan Komuniti Tab ini memerlukan 1000 Subcriber dan bermula pada 21 Oct 2021 , You Tube telah melonggarkan sekatan ini.
Komuniti terdapat di halaman saluran utama dan tujuannya adalah untuk terus mengembangkan konsep komuniti di YouTube, membantu anda lebih dekat dengan khalayak anda.
Pada asasnya, tab komuniti mengubah YouTube dalam media sosial yang lengkap. Ini memberi anda banyak peluang untuk berkomunikasi dengan pelanggan anda dalam pelbagai medium: video, teks, gambar, tinjauan pendapat dan sebagainya.
Jadi, anda tidak perlu meninggalkan YouTube jika anda mahukan catatan teks, bukan hanya video.
Apa kelebihan Komuniti Tab ini ialah meningkatkan "engagement" dengan subcriber anda.
Dimana anda boleh meletakkan undian atau video atau image di Komuniti You Tube anda. Dimana anda boleh membuat pengumuman anda hendak buat webinar pada minggu hadapan dan semua subcriber anda akan ketahuinya.
Menurut YouTube, ciri Komuniti ini dapat membolehkan pencipta kandungan video menggunakan lebih banyak cara, lebih banyak kaedah untuk berinteraksi dengan penonton di saluran mereka dengan lebih berkesan. Pada masa yang sama, dengan membantu pemilik saluran mewujudkan tarikan, kesegaran dan menarik lebih banyak pengguna ke saluran mereka, YouTube juga menyimpan pelanggannya dari beralih ke aplikasi lain.
# 1. Maklumkan kepada Pelanggan Video Baru Anda
Adakah anda baru sahaja memuat naik video baru di saluran YouTube anda?
Walaupun yang diklik pada butang loceng akan mendapat pemberitahuan langsung setelah anda menyiarkan video baru akan tahu, yang lain tidak akan tahu.
Sebilangan besar pelanggan mungkin terlepas video anda ketika video tersebut dikeluarkan. Itulah sebabnya anda memberitahu mereka dengan menggunakan catatan komuniti.
Dengan memberitahu tentang video terbaru anda di tab komuniti Youtube, anda akan mendapat peluang kedua untuk mendorong penonton anda untuk menontonnya.
Yang harus anda lakukan hanyalah pergi ke tab Komuniti anda dan promosikan video terbaru anda di sana dengan berkongsi pautannya. Perlu diingat bahawa YouTube akan memberikan sedikit pratonton pautan video tambahan anda dengan gambar kecil, tajuk, jumlah tontonan dan masa ketika video anda dimuat.
Selain itu, promosikan video anda yang paling sering dilihat di tab Komuniti anda.
# 2. Berikan penggoda video anda yang seterusnya
Sebelum Tab Komuniti, tidak ada cara mudah untuk membuat peminat anda teruja dengan video yang akan datang.
Sebenarnya, banyak pencipta akan membina antisipasi untuk video mereka di platform lain, seperti Twitter dan Facebook.
Terima kasih kepada Tab Komuniti, anda dapat memberikan kegembiraan yang sama untuk mencetuskan minat pelanggan anda sebelum menerbitkan video anda seterusnya.
Ingat ketika anda menonton treler filem?
Perkara yang sama dapat dilakukan dengan siaran komuniti YouTube anda untuk memberi pelanggan sekilas video anda yang akan datang. Anda bukan sahaja akan membangkitkan minat orang lain, tetapi anda juga akan membuat mereka menantikannya.
# 3. Buat tinjauan pendapat
Undian adalah kaedah yang sangat baik untuk menjalin hubungan dengan penonton anda
Anda boleh membuat tinjauan pendapat untuk meminta penonton kandungan apa yang harus anda buat, dan mereka ingin menonton, tanyakan kepada mereka video kegemaran mereka, dll.
Tidak hairanlah tinjauan pendapat adalah salah satu jenis catatan komuniti yang paling popular. Dan untuk alasan yang baik juga: tinjauan pendapat adalah cara mudah untuk melibatkan pangkalan peminat anda dengan saluran anda.
Secara keseluruhan, dengan membiarkan penonton anda lebih terlibat dengan saluran anda, anda bukan sahaja akan menerima data berguna mengenai pilihan mereka, tetapi juga dapat meningkatkan tahap penglibatan kandungan anda.
# 4. Promosikan produk anda
Perlu diingat bahawa anda boleh menggunakan tab Komuniti YouTube untuk mempromosikan produk anda kepada pelanggan anda atau hanya menyalurkan pengunjung.
Dalam kes ini, tulis sahaja kemas kini status pada tab Komuniti anda dengan gambar produk anda dan pautan ke halaman penjualan produk. Pertimbangkan untuk memberikan potongan khas hanya untuk anda Pelanggan YouTube dan itu harus mendorong mereka untuk memeriksa laman web anda.
# 5. Mengadakan sesi Soal Jawab
Cara lain untuk menggunakan tab Komuniti anda ialah berinteraksi dengan pelanggan saluran anda dengan mengadakan sesi Soal Jawab.
Untuk memaksimumkan penyertaan, promosikan Q&A terlebih dahulu di tab Komuniti anda dengan menjemput penonton anda untuk menulis soalan dalam komen.
Setelah beberapa waktu, kembalilah dan mulailah menjawab pertanyaan penonton anda. Jangan risau, anda tidak harus menjawab setiap soalan yang disiarkan dalam komen. Pilih sahaja yang paling menarik.
# 6. Kandungan Eksklusif
Seperti platform mana pun, penting untuk memberi alasan kepada orang lain untuk mengikuti kemas kini anda di Tab Komuniti anda. Sekiranya anda menyiarkan semula kandungan dari Instagram atau Twitter, orang tidak akan mempunyai alasan untuk melihat apa yang berlaku di Tab Komuniti anda.
Lakukan yang terbaik untuk menawarkan kandungan eksklusif yang tidak dapat dijumpai oleh peminat anda di tempat lain. Anda boleh memberikan gambar-gambar di belakang layar atau status tidak rasmi yang menyeronokkan. Anda tahu, buat diri anda kelihatan menarik.
Sekiranya tidak mencukupi untuk anda, maka lihat lebih banyak cara untuk meningkatkan pandangan di sini.
Kesimpulan
Walaupun Tab Komuniti Youtube sepertinya merupakan satu lagi usaha untuk mengejar platform media sosial yang lain, jika anda tahu bagaimana memanfaatkan kehebatan ciri ini, saluran anda dapat berkembang lebih cepat daripada sekadar menyiarkan video.
0 Ulasan