Tips External Link dan Internal Link

Tips External Link dan Internal Link


Contoh Blogger Otai yang terkawal external dan internal link

Sejak kebelakangan ini aku asyik bercerita tentang external link dan internal link..
Disini saya hendak memberi contoh kepada semua jangan ambil mudah perkara ini melalui contoh-contoh yang akan saya berikan.
Sebelum itu saya mengandaikan semua pihak mengetahui apa itu external link dan internal link.
Tidak perlu saya jelaskan terlalu detailed yek.
Internal link adalah backlink dari blog kita sendiri kepada entri di dalam blog yang sama. External link adalah link kepada blog lain.


Jika  anda seorang blogger yang terlalu menitik berat SEO, kebanyakkan kita kalah dalam hal ini, dimana lebihan link yang keluar melebihi link yang masuk kedalam blog kita.
Lebihan link yang keluar ini akan menyebabkan robot crawler index link-link ini. Dan jika link-link kepada blog yang rendah pagerank maka pagerank juice kamu berkurangan.
Internal link yang berlebihan juga tak baik, dimana ia akan membantutkan kemampuan blog itu untuk diindex dengan baik.

Disini saya ada memberikan contoh, blog-blog Otai yang maintain pagerank mereka. Cuba lihat external link mereka bawah 20 broo...Manakala internal link pun kurang. Apa yang saya faham paling banyak pun external link atau internal link  yang anda boleh berikan jangan melebihi 100.
Terutama kepada blogger baru, anda mempunyai masa untuk menyusun kembali internal link dan external link anda.
Cuba check aku punya... aku dalam kategori yang terlambat..beratus-ratus entri takkan aku nak edit lak. Aku pun dah tak tahu mana satu nak check...hehehhehee.
Dulu mula-mula berblogging aku tak der ilmu ini...so aku nasihatkan newbies check internal dan external anda..

Macam internal link atau external link yang tak berguna sangat tu...pakai jer "nofollow" tapi jika kamu exchange blog jangan lak macam tuu...Tak baik yeee..
Kedua kalau kamu ada banyak external link ping ..bawa ke blog lain. Kumpulkan ping kamu di satu blog yang khas untuk ping2 ni..
Sebaik-baiknya pada awal berblogging ini, cuba kekalkan external link anda dengan baik...
Saya rasa dalam masa 3 bulan, sure Google index blog anda dengan markah penuh....hehehhehee.

Tapi ingat jika konsep berblog untuk kepuasan bersama...abaikan ajer internal dan external link ini.
Pening main SEO  ini, paling pening nak maintain ..lepas tu kamu kena check selalu ..selain itu kamu kena check broken link lahh..ini lah..
For knowledge...apa salah kalau mencuba......
Untuk aku dah terlambat, nak buat boleh tapi mahu mengadap komputer dalam 3 atau 4 jam lerr..
Itu pun belum tentu selesai..tah-tah error...

Nak Check External Link dan internal link.....klik sini

Untuk pengetahuan dalam 2 hari ini aku malas nak berblogg..rehat dulu..
Lagipun Alexa Rank aku semakin turun dah kepada 1,440,00..mau rilex - dulu 1,880,000 - 3 minggu ajer kasi turun 400K...
Ini ler kepenatan jika kau terlalu fikir pasal Alexa, Pagerank dan SEO..
Cuma bulan ini sekali lagi aku tekan kan, mahu tunjukkan bukan mustahil nak dapat pagerank ini..cuma masa kau ajer lerr tergadai sikit..
Aku rasa apa kata kita semua buat segmen baru serbu blogger baru...nak tak..
Cari follower dan backlink kot...

Catat Ulasan

6 Ulasan

Unknown berkata…
Tips menarik bro...:)
fuh bro..pening2 lalat da ni bce ttg link2 ni..sye pon blogger bru..,so ,Ttg SEO and other tu..Sye tk tau ape mksdnye.hehe..pape pon nice info bro..=D
fuh bro..pening2 lalat da ni bce ttg link2 ni..sye pon blogger bru..,so ,Ttg SEO and other tu..Sye tk tau ape mksdnye.hehe..pape pon nice info bro..=D
Bayu Setiawan berkata…
gimana cara menghapusnya?
Bayu Setiawan berkata…
Gimana Cara Menghapusnya?