Google Analytic For Blogger

Google Analytic For Blogger

Ini cerita lama tapi ramai kurang mengetahuinya dan yang sudah tahu mungkin semua sudah dengar tentang kehebatan Google Analytis. Secara ringkasnya ia melihat jumlah pengunjung, melihat kata kunci paling banyak dicari di blog dan juga statistik blog anda. Pada dasarnya ia menkaji perkembangan blog kita. Walaupun terdapat beberapa perdebatan bahawa blogstat atau terdapat beberapa aplikasi  lebih baik dan simple namun kebaikan Google Analytic ini penkajiannya adalah lebih detail.
Terdapat beberapa fungsi yang dapat kita manfaatkan adalah:

1. Melihat jumlah traffic/pengunjung blog, dengan google analytics kita juga dapat melihat jumlah pageviews , mulai dari perhari, perminggu dan perbulan.
2. Melihat pengunjung, kita bisa memantau asal pengunjung yang datang ke blog kita,  pengunjung dari search engine atau juga pengunjung dari blog  lain, atau  juga pengunjung itu datang secara langsung..
3. Melihat kata kunci yang paling banyak di cari di blog kita, dari nomborantara 1-10.
4. Melihat lokasi  asal pengunjung blog kita.
5. Dapat membantu google dalam melakukan peng-index-an dengan cara submit “sitemap

Untuk menggunakan layanan google analytis kita harus register  terlebih dahulu di http://www.google.com/analytics/sign_up.html, setelah itu kita akan di suruh memasukan URL blog kita, dan kemudian kita akan di suruh memasukan kode yang akan di berikan untuk melakukan verifikasi google analytics. Kalau di blogspot salin kod sebelum <head>.
Dengan adanya Google Analytic ini maka lebih mudah melihat status blog anda dan secara langsung Alexa Rank dan Pagerank boleh diperbaiki melalui keyword yang lebih baik.

Catat Ulasan

3 Ulasan

Unknown berkata…
ada suka nilai blog guna google, ada yg suka guna nuffnnag kan...
THE AUTHOR berkata…
Nuffnang ..nak cari duit...
Macam kita nni untuk kepuasan tapi kalau dapat duit siki2 apa salah...
red mummy dapat RM13,000..
Alin Marlini berkata…
Kalau wordpress nak ltk dimana kod tu?