Cabaran Blog Bloglist Hanif PR1

Cabaran Blog Bloglist Hanif PR1

Berani buat statement sebegini..hehehhehe
Ini adalah eksperimen terbaru aku untuk menkaji secara teliti macam mana nak dapatkan pagerank 1 untuk blog bloglist aku dalam masa 6 bulan tanpa traffic.Aku memang tak puas hati tentang PR ini.
Aku nak buktikan bahawa PR tak bergantung pada traffic tapi pada backlink dan beberapa SEO yang penting sahaja.
Dan selain itu untuk hargai semua blogger yang letakkan Hanif Idrus Blog pada bloglist mereka
Bloglist aku ialah Hanif Blog Bloglist

Seperti yang diketahui bloglist adalah satu teknik dalam exchange link antara blogger..
Selain itu ia memudahkan anda blogwalking ke blog-blog kegemaran anda.

Namun ada satu risiko yang agak besar jika meletakkan terlalu banyak bloglist dalam blog utama anda.
a) Anda akan kehilangan pagejuice dalam blog anda
b) Ruang dalam blog anda akan berkurangan.
Tetapi ia amat penting dalam bidang blogging sama macam anda buat exchange banner. Untuk mendapatkan backlink. Dan paling penting bloglist blogspot ia adalah "dofollow".

Pernah saya katakan dahulu newbie blogger adalah seperti kain putih yang belum tercemar dan ia lebih mudah mendapat pagerank secara asasnya jika ia tidak merosakkan blognya dengan terlalu banyak widget atau gadget yang tidak berguna.

Bagaimana nak dapatkan PR 1 untuk blog Bloglist Hanif.
Teknik eksperimen yang akan saya gunakan:

Entri/Post:
Dalam blogging post adalah amat penting. Setiap hari perlu buat post jika nak di rank oleh Google atau Alexa.
Tapi dalam bloglist takkan nak buat post kot...hehehehhe.
So caranya setiap hari Hanif Bloglist akan merayau semua bloglist dalam senarainya dan link kan ke bloglistnya.
Secara tak langsung bloglist seolah-olah membuat entri....tapi syaratnya setiap link yang dibuat haruslah "nofollow".

Blogwalking
Dalam blogging blogwalking amat penting. Ini masalah utama bloglist aku.
Sebenarnya ada beberapa cara mendapatkan traffic tanpa perlu jalan-jalan tapi aku tak pernah amalkan.
Jika anda ada membaca entri terdahulu saya ada tunjukkan beberapa laman autosurf yang menjalan kerja blogwalking ini. Cara ini kurang baik tapi saya juga pernah katakan sesekali buat takper...hehehheeh
Terpaksa buat sementara  ini...kekekek ( aku terpaksa cakap jujur ni)

Backlink
Satu  lagi masalah. backlink amat penting dalam usaha cabaran bloglist ini. So untuk menyelesaikan masalah ini terpaksa menggunkan perkhidmatan autobacklink seperti perkhidmatan freebacklink dan macam-macam lagi. Termasuk network sosial yang memberi link secara tak langsung.
Ini bahagian yang paling susah terpaksa kerja keras mencari laman-laman web yang memberi backlink secara percuma...
Kerana link adalah salah satu fungsi utama dalam pagerank !!!


Laman-laman ping:
Sertai laman-laman ping seperti  ping busuk, petaling street , blogged.my dan sebagainya. Laman yang saya link kan akan saya pingkan. So ini akan memberi kelebihan orang masuk ke bloglist saya dan juga  dan juga blog yang saya link tadi. Iaitu anda sebagai tanda mohon maaf "nofollow" linkage.

 SEO:
Untuk merealisasikan perkara ini terpaksa main SEO:
a) Daftar dengan Yahoo, Bing dan Google Web Master Tools.
Semua laman yang dilinkkan akan saya masuukan ke webmaster tools.
b) Meta tag
c) dan macam-macam SEO yang saya pun dah tak ingat ....heheheheh.

Promosi:
Jika anda menyertai blog bloglist Hanif:
a) Anda mendapat backlink percuma
b) Setiap hari saya akan blogwalking keblog anda melawat--satu hari minimum 5 blog.
c) Saya link kan entri anda ke bloglist saya dan pingkan ke laman-laman tertentu.- peluang dapat traffic..hehehe
c) Dan jika eksperimen ini berjaya anda akan dapat page juice PR1 ( angan-angan..hehehehehehe)


Jika berjaya, semua rakan-rakan blogger boleh mencuba teknik ini kecuali teknik jahat blogwalking!!
Perkembangan boleh dilihat melalui Alexa.

Tapi jangan lupa lak exchange bloglist dengan blog utama aku sesiapa yang masuk ke bloglist aku.....kekekekekeke
Itu maksud sebenar bloglist juga...

Catat Ulasan

8 Ulasan

cik asam jeruk berkata…
wah2..cikasam da masuk dlm bloglist kan? kui3 :P
fRaMe+LenSeS berkata…
all the best ya kamu. .:)
Tanpa Nama berkata…
alamak panjang tapi best.nak kene baca balik ni.nak cepat nak g main bowling.hihihi
dzuandiey berkata…
nak masuk dalam bloglist juga la gitu...hehe..sama2 bg backlink.. :-))

http://dzuandiey.blogspot.com
THE AUTHOR berkata…
thanks for full support...
nia berkata…
thanks en hanif..
Tanpa Nama berkata…
ooo macam tuh(akhirnya dapat baca dengan tenang)
Unknown berkata…
Bro, memang betul apa yang bro tulis, PR memang takda kaitan sangat dengan trafik, ianya lebih kepada backlink dari blog2 lain ke blog kita, terutama backlink drp blog berautoriti tinggi (blog high pr) , edu site, gov site :)

Jom baca :- Cara Tingkatkan Pagerank Blog