Kenapa Pagerank Dan Alexa Penting

Kenapa Pagerank Dan Alexa Penting

Salam semua.
Tajuk hari ini kenapa pagerank dan Alexa penting.

Sebelum itu pasti semua blogger bila ditanya kenapa kamu berblogging. Kebanyakkannya berkata untuk kepuasan diri dan meluahkan perasaan di blog kesayangan anda. Benar!!!.

Aku tidak pernah mengatakan ianya salah. Ketika aku mula-mula berblogging itulah minat aku hingga sekarang. Kini jika sehari tidak melihat blog kesayangan aku ni, menggeletar seluruh tubuh aku ni. Belum lagi termasuk peristiwa blog aku kena removed, huh!!! sengsara jiwa aku.Panik dan macam-macam perasaan timbul.
Itulah penangan sebagai blogger...
Tapi macam mana kita nak justifikasi diri kita sebagai blogger ini berjaya. Sebagai contoh hobi kita bermain video games. Level keseluruhan games ada 20 level. Takkan anda nak main sampai level 10 ajer. Mesti anda berusaha sekuat mungkin untuk dapatkan level 20. At least pun sampai level 18..itu paling cokiek punya.. Sama juga mana-mana bidang samada bercamping, dulu campinng kat gunung 300 kaki, dah ada pengalaman camping gunung 500 kaki dan bila dah konfindent kamu nak camping gunung lagi tinggi.

Sama dalam bidang blogging . Dalam bidang blogger terdapat dua justifikasi sahaja iaitu :
Pagerank yang baik menandakan anda menjaga kesihatan blog anda dengan baik. Dimana Google sebagai jurulatih melihat kamu sentiasa memastikan segala prosedur (Search Engine Optimization) kamu dijaga dengan baik dan paling penting maintain.
Iaitu anda mempunyai backlink yang baik serta bertambah dari masa ke semasa.
Selain itu terdapat pelbagai cara yang Google melihat blog anda.
Pagerank dikira 1 -10. Biasanya orang-orang macam kita dapat PR3 pun dah cukup bagus...

Alexa pula sebagai cikgu disiplin kamu melihat kecekapan blog anda samada berapa banyak anda buat entri. Berapa banyak traffic yang masuk. Kalau anda buat entri setiap hari dan rajin blogwalking untuk mendapatkan traffic maka Alexa anda makin naik ( makna nilai turun).
Alexa yang baik ialah bawah 100,000. Tapi kalau dapat 300,000 pun dah cukup bagus!!!

Bila pagerank bagus dan Alexa pun bagus... ( ia haruslah seiring) maka baru boleh menjana pendapatan. Itu bonus untuk anda!!!
Konfindent level anda pun akan naik setingkat lagi...
Dan juga sebagai penguat semangat untuk anda berblogging dari segi psikologi..

Ini nak tambah sedikit ialah pagerank dan Alexa seperti yang saya katakan sebagai Jurulatih dan Cikgu Disiplin yang melihat cara anda bekerja. Jika tiba-tiba Alexa kamu turun, tandanya kamu ni kurang blogwalking maka terpaksa blogwalking.
Jika Pagerank hilang ( janganlah hilang, bukan senang nak dapat) ...makna ada kesilapan dalam SEO atau backlink hilang.
Kedua-dua ini memantau perkembangan blog anda..
Baru ada semangat nak berblogging...hehehehehehe.

Dah tamat dah tutorial kepentingan Pagerank dan Alexa..

Kini nak study macamana nak kasi bloglist aku PR1 dalam tajuk Cabaran Bloglist PR1?
Aku dah dapat idea macam mana bloglist kita yang anda letak di blog yang berlainan ( cuba lihat contoh aku) boleh dapat PR dan turunkan Alexa walau tak der traffic...hemmm.  Susah ni ...t Yalah bloglist blog sapa mahu jenguk..... ini blog list aku ( kalau tak der nama dalam bloglist  request.... nanti aku letakkan)
Bila dah dapat nanti aku beritahu....eksperimen!!
Esok aku buat entri cara yang aku akan gunakan...

Catat Ulasan

5 Ulasan

Unknown berkata…
sangat setuju bro...ramai yang kata dua benda ni tak penting tapi saya tetap anggap penting untuk dapat job
cik asam jeruk berkata…
ooo baru paham..thanks for sharing :)
nia berkata…
ibarat isi dan kulit juga pagerank dan alexa ni.hehe
THE AUTHOR berkata…
betul macam isi dengan kuku...
danamat penting dapat job..
Bro job Nuffnang ker..ehhehehe
Mummy MM berkata…
susah nak dapatkan pagerank tu.. Huhu..