Apa Itu Hot Linking - Review Blog LF

Apa Itu Hot Linking - Review Blog LF

Semalam terdapat saudara blogger iaitu Luah Fikiran kita bertanya mengenai loading time yang mengambil image dari blog lain. Tapi dalam kes ini beliau membuat satu blog lain dan segala gambar diambil dari blog ini. 


Teknik ini dipanggil hotlinking.
Contoh atas adalah  teknik hotlinking yang digunakan iaitu mengambil link image dari blog lain.
 
Saya rasa ini yang dimaksudkan oleh LF kan.
 Ini soalan dari saudara LF..

SALAM,
LF TAK TAK TAHU SGT FASAL BENDA2 TEKNIKAL NI. NAK TERANGKAN DI SINI TAK BERAPA PANDAI. BYK BUAT SECARA GUTU2, CUBA2. SELALU PERGI KE GOOGLE SEARCH BERTANYAKAN "HOW TO ...". SPTMANA SDR HANIF, LF TAK SUKA KALAU PAGE LOADING TU AMBIL MASA YG PANJANG (KERANA PEMBACA BIASANYA TAK SUKA TUNGGU LAMA). JADI APA YG LF BUAT (TAK PASTI CARA NI BETUL ATAU TIDAK), LF BYK GUNAKAN KAEDAH KLIK PICTURE. KEBANYAKAN MAKLUMAT DIKUMPUL DAN DILETAKKAN DLM 3 BLOG YG LAIN (LF2, LF3,LF4).

Jom kita baca dari pendapat pakar Web-Master


 Apa itu hotllinking:

Directly embedding or linking to a resource on another server, such as an image or video, so that it appears to be part of the linking website. Hot linking provides the ability within an online manual to jump from place to place by clicking on table of contents and index entries, cross-references, or icons.

Adakah ia memberi kesan hilang  pagejuice kepada anda:

When this question was asked in the Google Groups Webmaster Help Discussions recently, Aaron Pratt, a member of the group, responded by saying:
“anything linked to including images shows that people out there might like what you have, google then has to determine is the linking is real or make believe. :)”
 Sesiapa yang mengambil  link dari website lain ia akan dikira memberi link kepada website tersebut. So ia akan effect pagerank sesebuah blog tetapi ia boleh di atasi dengan meletakkan re="nofollow".
Dalam kes LF, website LF2, 3 atau 4 ia dari blognya sendiri maka rel="nofollow" memadai.

Bagaimana dengan loading time : 
From SEO perspective too, hot linking is considered bad for it increases the time taken by a web page to load. This happens because files are stored on a different server from where they are to be drawn. This lowers the site’s speed and search engines, especially Google pay much attention to loading time. Thus Hot linking can have a direct effect on ranking as well
 Ini  menjawab soalan LF juga, pada dasarnya ia akan mengganggu loading time kerana masa yang diambil untuk capture image dari server lain. Apatah lagi pada masa itu server tu down ker atau apa-apa yang berlaku.
Tapi dalam kes LF, ianya akan effect loading time.

Kes-kes diatas diambilkira jika LF membuat hotlinking tapi saya rasa tidak.

Kesimpulan:
Apa yang lihat dalam blog LF, entri yang ditulis adalah image yang di download sendiri ke entri.
Tak der masalah....
Cuma bloglist dan beberapa gambar yang lain ( side bar) --- ada 3 blog yang berlainan.Itu pun tiada masalah.
Tapi saya tak dapat cari gambar yang link dari blog LF2,LF3 atau 4 ke entri.

Selain itu home utama LF hanya senaraikan 2 post terbaru...itu menyumbang kepada loading time LF yang baik.Tadi saya check loading time LF dalam 5 sec..OK.( lagi baik dari saya..hehehehehehh)

Saya rasa LF blog tidak mengamalkan hotlinking tapi menyenaraikan semua image yang sepatutnya dipaparkan di blog LF di letakkan di satu blog yang lain. Dan jika sesiapa yang ingin melihat gambar tersebut boleh klik ke gambar tersebut dan pergi blog LF3 atau LF4. Jika itu situasinya tidak ada masalah. Saya ingatkan buat hotlinking.
Walau apapun terima kasih saya ucapkan kepada Datuk Blog LF kerana saya dapat pelajari sesuatu yang baru.
Iaitu hotlinking dan bandwidth. ( Untuk blogspot saya tak mahu cerita tentang bandwidth)

Tapi saya cadangkan kenapa tidak buat slide show sahaja jika nak paparkan gambar-gambar tersebut. Lagi menarik.  Aplikasi photobucket ada memberi perkhidmatan ini. Atau buat Spoiler gambar tersebut.

Jika rakan-rakan lain mempunyai pendapat lain, sila komen. Jom kita jelajah blog LF dari segi loading time.

Catat Ulasan

2 Ulasan

Unknown berkata…
SALAM,
HEBAT SDR HANIFF NI ... HARAP SGT DPT JUMPA SDR AHAD INI ... NAK TUMPANG KEPAKARAN SDR. JUMPA NANTI !
pondoklukman berkata…
wah artikel ku ada beberapa hasil copas (tp menacntumkan sumbernya dari mana), harus di cek lg apa msh ada hot linking. terima kasih infonya.