Kesimpulan Loading Time Study

Kesimpulan Loading Time Study

Minggu lepas aku asyik bercerita tentang loading time ajer. Memang payah gak nak study tentang loading time ini. Terpaksa review beberapa log seperti Cik Must dan LF serta Cik Asam Jeruk untuk memahami keyword loading time.
Aku gunakan ping.dom tool check loading time kerana ia ada tunjukkan detailed mana loadingyang lambat.
Dan bagusnya lagi, ia ada history loading time kau, kau boleh membuat perbandingan loading time kau.
So aku dah jumpa!!!!!

Pertama adalah Saiz Gambar:
Saiz gambar yang diletakkan di blog anda memainkan peranan yang sangat penting. Tempoh hari aku buat entri tanpa gambar, aku punya loading time jatuh sampai 3sec!!
Cara atasinya ialah cari gambar bawah 5kb atau gunakan extension  .jpg. Kerana saiznya kecik..
Entri tanpa gambar seperti aku katakan dahulu adalah entri yang berjiwa kosong....
Mahu tak mahu kena letak gambar gak...
Cuba sedaya upaya cari gambar saiz bawah 5kb...itu sahaja caranya..
Percayalah....

Kedua adalah external link.

Ini juga memainkan peranan penting terutama external link yang ada blink-blink.
Kadang-kadang loading time tiba-tiba jadi lambat disebabkan server external link tu lembab, so ia effect laoding time pages kau. Terutama jika kau letak external link kat atas sekali..
Tapi masalah ini sukar nak diatasi kerana ada external link yang kita memang perlukan seperti follower widget. Atau script seperti Google Analytic. Atau Nufnang..
Yang boleh kita buat ialah susunan external link letak kat side bar.

Itu dua ajer..lain kau jangan peduli sangat.

Pendek kata kalau kau nak mesra SEO, senang sahaja. Buat entri tanpa gambar!!!
Kedua kurangkan widget/gadget yang bukan-bukan, lagi baik kalau tak guna langsung widget/gadget ini.
Saya konpem mesti loading time anda OK punya..
Kalau tak percya cuba buat entri tanpa gambar...cukup!!!
Lihat kelajuan loading time anda..akan kurang dalam 2 sec (average)
Gunakan ping.dom untuk check kelajuan loading time anda.

Tapi kalau nak mesra pembaca mesti ada gambar dan widget yang cantik tapi jangan terlalu berat. Ramai kata bawah 2sec tapi aku kata kalau bawah 6 sec pun dah cukup baik !!!
Tamatlah sudah study aku tentang loading time...hhuhuhuu.
Mencabar betul !!!

Catat Ulasan

2 Ulasan

Beckhrooy berkata…
betul tu, loading time mesti singkat baru best.
zareliqa afiqa berkata…
owh,jap ag nak g check.huhu