Nikmat Guna Lensa Kamera Baru...

Nikmat Guna Lensa Kamera Baru...

My wishlist tahun lalu ialah nak beli lensa panjang dan setelah memikirkan budget yang ada aku ambil lens 55 -250mm tapi dengan diameter lens 58mm...huhuhuhu.
Kepuasannya agak terbatas kerana bila diameter tu kecik maka gambar yang diambil pun tak dapat merangkumi keseluruhan objek..

Kedua bila guna 55mm - 250mm, aku terpaksa menjarakkan diri agak jauh kalau nak ambil gambar yang dekat. Lainlah kalau aku guna 18- 250mm tapi harganya boleh mencecah riban-riban....
Tapi untuk aku kita bergambar pun kena ikut budget...kalau aku ada duit aku beli 18mm- 250mm dengan f2.8....ehemmm . Tapi harga mahu cecah RM4K...

Untuk atasi masalah ini aku terjumpa satu extension tube ( maksudnya aksesori lens)  dengan diameter 72mm. Memang best dan kalau aku beli extension ini maka lengkaplah lensa aku ni.
Nasib baik aku beli siap dengan stabilizer kalau tak , mahu tahap gaban juga aku.

Tapi aku sentiasa berfikir, orang dahulu mana ada lensa yang punyai stabilizer atau digital. Guna filem ajer tapi gambar yang diambil jadi legenda!!!
Untuk aku teknologi lensa atau kamera yang ada ialah untuk permudahkan tapi at the end imaginasi atau bakat yang paling utama!!
Betul tak? ( Minta kasihan menyokong pendapat aku...hehehehheh)
Tapi kepuasan guna telephoto ini ialah bila ambil gambar jarak jauh dan bangunan atau binatang memang best.

Jom tengok 3 keping gambar aku guna len baru aku ni ...hehehehehehhe.
Bukan nak menunjuk tapi nak tanya pendapat, OK tak gambar ini...

a) Gambar 1 ialah puncak KLCC yang diambil sebahagian sahaja dengan memastikan hujung KLCC bersamaan dengan edge gambar.
b) Kurang menarik kerana gambar tak center disebabkan diameter lensa kecill..huhu
c) Gambar gajah ini diambil secara spontan apabila ada pengunjung yang lalu memberikan tindakan balas bayang-bayang yang kabur. Nice..

 Gambar kat sebelah ini paling aku suka, aku memang failed kalau ambil gambar manusia ni.
Tapi kali ini, anak aku memberi pose yang menarik atau mendengar cakap jurugambar...hehehehehe.

Tapi tak cukup sharp sebab tujuan utama ialah aku nak kasi bayang-bayang  anak aku kat cermin tu tapi agak kabur...

Kali ini entri pasal gambar ler....
Dah lama tak mengetip gambar ini...huhuhuuu.

Catat Ulasan

11 Ulasan

Unknown berkata…
SALAM,
Memang bagus kalau ada lensa ... tapi LF punya biasa2 je ... nak pasang lensa pun tak boleh
FaizalRSD berkata…
bajet nak beli rim 17 lah,DSLR lah,baby nak keluar lagi...last2 semua melepass....
Unknown berkata…
Boleh beli slow2 ni.
MalizaMah berkata…
gambar cantik..... puas hati sgt2 lah .....
MalizaMah berkata…
menantikan gambar2 yg menarik dr hanif... hihi...
seha berkata…
my wishlist too.. :)
Unknown berkata…
besnyer..nak bli camera jugakla... cita2 baru nak jadiks photographer..hohoho..sudah follow kamu~
THE AUTHOR berkata…
Thanks all...
sebenarny akau pun terperangkap dengan kawan2 pasal DLSr ini...huhuu.
Bila dah beli...ada jer tak cukup...iskkkk.
Manusia mana ada yang puas!!
THE AUTHOR berkata…
Thanks all...
sebenarny akau pun terperangkap dengan kawan2 pasal DLSr ini...huhuu.
Bila dah beli...ada jer tak cukup...iskkkk.
Manusia mana ada yang puas!!
Abu Bagi berkata…
welcome to expensive hoby hahaha.. aku tak tahu jadah apa pasal lens.. aku guna yang ada melekat kat kamera aku je tu..

betul.. mula2 beli yg nak bias2 je.. last2 macam tak puas hati, napala tak beli yg ups sikt hari tu.. last2.. bio je la, apa yg ada.. hahahaha
jahajahatable berkata…
gambar gajah tu style...gambar klcc tu kalau malam tu ade bintang ok cket...