Apa Itu SEO

Apa Itu SEO

SEO
Apa Itu SEO. Perbentangan  tentang SEO rasanya dah terlalu basi untuk diperkatakan kerana maklumat tentangnya amat banyak. Namun saya akan membicarakan hal ini kerana dalam masa 3 bulan ini kita akan bersama-sama menaikkan pagerank kita.
Oke sebelum kita membahas lebih jauh tentang SEO, sebaiknya kita ketahui dulu Apa itu SEO? Aku pun kurang faham sangat apa itu SEO, melalui pembacaan yang aku baca dan membuat perbandingan lalu aku boleh ler kasi kesimpulan. Kita layan ajer...Jommm

Search engine optimization (SEO) is the process of improving the visibility of a website or a web page in search engines via the "natural" or un-paid ("organic" or "algorithmic") search results. In general, the earlier (or higher ranked on the search results page), and more frequently a site appears in the search results list, the more visitors it will receive from the search engine's users. SEO may target different kinds of search, including image search, local search, video search, academic search,[1] news search and industry-specific vertical search engines.

Menurut informasi yang saya peroleh dari berbagai sumber, SEO dapat diartikan sebuah proses halaman web agar dapat dibaca dengan lebih baik oleh search engine yang bersifat crawler (Google, Yahoo, MSN, dll). Proses SEO dapat melibatkan halaman web itu sendiri, namun tidak menutup kemungkinan juga melibatkan website yang lain. Mungkin itulah pengertian sederhana dari SEO. Saya tak akan membahas lebih terperinci lagi, karena saya juga masih dalam tahap belajar dalam hal SEO ini.

SEO adalah ringkasan kepada Search Engine Optimization. Kalau bahasa mudahnya adalah cara untuk mengoptimumkan apa yang anda buat di blog anda supaya blog anda tersenarai di search engine seperti google, bing dan lain².

Maksud yang lebih jelas ialah dalam dunia internet ini terdapat berbilion laman internet yang menunggu masa untuk di jenguk dan dibaca oleh pembaca. Namun bagaimana untuk memastikan pembaca menjenguk blog anda semasa mereka mencari maklumat di Search Engine ini. Inilah datangnya teknik SEO.  Dengan SEO ini kita berusaha agar blog kita menjadi pilihan Spider, GoogleBots atau Web Crawler memilih anda sebagai pilihan yang pertama!!! Dalam dunia internet mereka merupakan ejen carian yang perlu anda pikat!!!! Dan yang pasti bukan anda seorang sahaja yang cuba memikat mereka....

Faham-faham ajerlah kalau nak pikat seseorang. Kalau nak pikat perempuan ..pertama ayat mesti power dan tak takut keluar modal. Dan proses memikat ini bukan sekejap, kalau nasib baik dalam 1 minggu dah dapat ..kalau tak baik makan bulan...kalau lagi tak baik tak dapat langsung....hehehehehehe.

Dalam SEO untuk pikat Web Crawler agar merangkak, mengindeks dan memproses blog kita perlu mempergunakan pelbagai ilmu SEO yang tiada penghujungnya. Kita mesti tahu asas HTML dan bertuah mereka yang belajar web design ni. Macam aku ni terkial-kial...huhuhuu. Kesimpulannya SEO ialah urusan berterusan memikat ...hehehehehe.

Basis HTML yang biasa kita buat dan kena tahu ialah:
a) Meta Tag
b) keyword
c) rel= "nofollow" "dofollow"
d) Heading tag h1, h2--h6 ( masih kompius lagi)
e) backlink
f) External link /internal link
g) Loading time
h) alt= " image" ( baru tahu semalam)--lihat gambar kat atas tuu
dan macam-macam lain.....

Ni lah proses pembelajaran yang kita kena faham bersama-sama... dan sesiapa yang mempunyai ilmu SEO ini kita kongsi bersama-sama.
Dan hadiah yang kita dapat ialah trafik ( trafik organik) dan pagerank !!!!

Dan saya akan nanti terbitkan entri bagaimana nak check SEO anda...
Rata-rata macam kita ni agak kurang faham tentang SEO..so kita kena ada guideline bagaimana dan macam mana nak improve SEO kita, so kita akan gunakan SEO Analyzer dan SEO Doctor sebagai panduan cabaran SEO kita ini. Nanti saya akan keluarkan entri ini,









Catat Ulasan

10 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
nanti bagi link dekat ayesha ye :D, terima kasih
izla berkata…
x sabar nak belajar SEO.. cepat2 buat entry k!
Unknown berkata…
terima kasih share.. tp still xphm sgt..xpe..nur tunggu next entry dr en.hanif :)
dya nasir berkata…
dya still tak faham..hehe
KamilSalleh berkata…
Pasti ramai yang terjah entri ini bila ia mencari bab SEO. Tahniah...anda layak berada di page 1 search engine.
krozbonek berkata…
mantap gan, buat belajaran seo nih
makasih infonya
fredd berkata…
artikel yang tepat dan padat dengan maklumat
Fachri berkata…
ALT gambar trmasuk SEO juga ya gan?baru tau ane hehe
ditunggu ya kunjungn blik'a ^^
Unknown berkata…
masih x faham..huhu
aeinnamusa berkata…
sedang cuba memahami SEO ni..hihi..blogspot x support SEO kan tn