Bagaimana Memeriksa SEO Anda

Bagaimana Memeriksa SEO Anda

SEO Doctor
SEO DOCTOR
Salam pada semua dan salam Jumaat,
Sebelum aku membebel lebih lanjut tentang SEO ini. Kalau tengok kat blog aku memang beburuk sangat!!! Ini kerana menggatal nak adjust SEO hingga tulisan blog post aku jadi kecut dan tak ler di betulkan lagi...heheheheh. Header Blog lak aku terpaksa buang buat sementara kerana Heading tag h1 aku missing ( nanti aku cerita tengah study ni..).
Inilah kalau buta koding
nak buat koding tapi memang interesting...so kalau aku dah berjaya nanti aku ajau kau orang yek.. Aku nak PR2 ..huhuu Jom kita lihat bagaimana nak periksa SEO anda!!

Bagaimana memeriksa SEO anda dan hari ini saya terjumpa satu laman memeriksa blog SEO anda dan yang hebatnya ia memberi komen-komen yang patut anda lakukan.
Walau pun terdapat beberapa aplikasi percuma untuk memeriksa SEO tapi melalui carian saya ramai yang menggunakan aplikasi ini.
Aku gunakan SEO Tools ini sebagai guide line untuk improve Blog SEO aku...
Macam mana kita nak buat improvement kalau kita tak ada guide line dalam hal ini.. Lagi pun aku memang lemah sangat tentang SEO ini so perlukan guide line...hehehehe
Jom pergi check SEO anda!!!!

ADD ON SEO DOCTOR MOZILLA
Berikut ini langkahnya :
Download add-ons SEO Doctor disini : https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/seo-doctor/
Setelah didownload biasanya akan keluar  menu pop-up dan anda klik "install"
Setelah proses install selesai selanjutnya restart browser dan lihat di bagian bawah sebelah kanan akan muncul beberapa simbol seperti :
SEO Skor
Skor SEO merupakan hasil di tempat analisis SEO dari halaman yang sedang dilihat. Maksimum skor SEO adalah 100.
Bendera hijau menandakan SEO suatu halaman web baik.
Bendera kuning menandakan SEO suatu halaman cukup baik hanya perlu sedikit pembaikan
Bendera merah menandakan SEO tidak baik dan masih perlu banyak perbaiki
Dengan begitu kita akan mengetahui kekuatan SEO  suatu halaman web? Suatu halaman web dinyatakan mempunyai SEO yang baik jika mempunyai skor 80% keatas. Semoga dengan bantuan AddOns SEO Doctor Pada Mozilla ini bisa membantu anda memperbaiki SEO anda.

SEO


SEO ANALYZER
Anda hanya perlu pergi ke sini SEO Analyser
Dan kemudian copy URL anda kat bahagian CHECK.. dan klik CHECK
Dimana dalam SEO Analyser ini menunjukkan SEO yang baik, worst/warning dan notes untuk pembaikan.
Melalui SEO Analyser anda boleh memberi prioriti bahagian mana yang perlu di baiki.
Oleh itu bagaimana anda hendak mendapatkan maklumat mengenai kesihatan SEO anda dengan menggunakan
SEO Doctor

SEO Analyser

.
Aku juga cadangkan guna add on SEO Quake Pro Mozilla kalau nak ler...ia ada buat diagnostic gak...
Melalui data yang diberi anda boleh buat carian di Google atau bertanya pada otai-otai mengenai sesuatu topik tersebut untuk anda improvekan blog anda.
Secara perlahan-lahan  kita perbetulkan blog kita agar mesra SEO.
Terima kasih!!

Catat Ulasan

7 Ulasan

izla berkata…
good info.
dah buat, saya punya 33% je. huhu
Unknown berkata…
info menarik ni. boleh try ni.
Unknown berkata…
salam..

nur nk cuba jgk.tp Mozilla xde la plak..nur gne gugel chrome... :(
ker boleh jer gne??
THE AUTHOR berkata…
Boleh..ia ada version Google....
keseluruhan score sebaiknya atas 50%..
Sekarang ini semua ambil data dulu dan kemudian kita check sama2...
zareliqa afiqa berkata…
Bagus2~ walaupun tak paham sepenuhnya.hehehe, malas nak fikir2 sal SEO nie.blogging suka2 jep :D
Azlan Strider berkata…
tadi try check..49% jer..hehe..nak kena baiki lagi..tapi sepatah haram tak paham ape yg cuba diberitahu..nanti pelan2 kena blajar laa..hehe

Regards,
=Strider-
shahdiana berkata…
boleh try ni tapi hanif apa pentingnya seo ni untuk blogger yang biasa-biasa macam akak ni...