February 2012- Perayaan 3 Bangsa

February 2012- Perayaan 3 Bangsa


Sempena cuti panjang ni , aku melihat terdapat 3 perayaan yag dirayakan bersilih ganti !!!!
Perayaan Maulidur Rasul ke atas junjungan kita Rasullah s.a.w, Chap Goh Mei dan Thaipusam.
Cuma di Melaka Cuti Thaipusam belum dikuatkusakan lagi.....

Inilah kelebihan rakyat Malaysia yang sinonim dengan pelbagaian agama seperti Islam, Buddha dan Hindu. Walaupun berbeza dari segi agama namun kita masih saling menghormati antara satu sama lain.

Dan aku berharap sangat kepelbagaian masyarakat Malaysia yang majmuk ini berjalan dengan aman dan tidak di politikkan.
Dan aku berharap setiap bangsa menghormati setiap satu sama lain.
Aku merindui zaman kanak-kanak aku yang ketika itu tak kira samada kau Melayu, Cina atau India.
Sama-sama main dan bergaduh...hehehehee

Bila semakin dewasa, sistem pendidikan memecahkan kita...
Masuk universiti , satu hostel dengan Melayu sahaja. Aktiviti lak sama-sama melayu sahaja. Perkara yang sama terjadi pada rakan-rakan akuyag berbangsa lain...

Akhirnya kita dikelompok masing-masing mengikut bangsa. Jika rapat pun tak sama seperti dulu kerana pemikiran dah di ubah!!! Itu pendapat aku lerr...

Catat Ulasan

4 Ulasan

zareliqa afiqa berkata…
Apa yang penting..CUTI! hahaha
Unknown berkata…
inilah klebihn negara kite..perayaan 1malaysia..ehehe
nazreen berkata…
yeahh!! 1 Malaysia!! :D
kak gojes berkata…
sabah pun x ct Thaipusam ni