Gangguan Semasa Menonton TV

Gangguan Semasa Menonton TV

hanif
Ayah Dan Anak Aku
Entri kali ini tentang menonton TV.
Pernahkan anda semasa menonton TV dengan khusyuknya pada masa yang sama rakan, saudara asik-asik bertanya soalan tentang movie tersebut. Apakah perasaan anda ketika itu?

Aku dah lali dengan gangguan seperti ini dan orang pertama yang sering mengganggu semasa aku menonton TV ialah mak aku.
Mak aku ni kurang paham bahasa english . So kalau menonton cerita omputih ini sering aku disoal.
"Nip, apa dia cakap"
"Nip, kenapa dia mati"

Untuk gangguan ini, aku masih boleh terima kerana soalan yang dihamburkan jarang-jarang.

Dan kini pengganggu utama aku ialah anak aku.
Semalam aku beli DVD cerita Journey2 : The Mysterious Island
Faham-faham ajerlah cerita sains fiksyen memang tak logik..

Semasa menonton filem tersebut:
Anak aku tanya "Abah apa yang pusing-pusing tu"
Aku jawab "Tornado"
Dia tanya lagi " Apa  tornado abah "
Dengan malas aku jawab " Putaran angin yang berpusing dengan kuat"
Tanya lagi " Kalau kena mati tak"
Aku jawab " Boleh mati sebab kena pusing kat dalam tu"
Anak aku tanya lagi" Kenapa orang tu tak mati" sambil menunjukkan filem tersebut.
Aku buat bodoh ajer...malas aku nak jawab soalan tak ilmiah tu...
Anak aku tanya lagi "Abah, kenapa orang tu tak mati"
Ok aku dah benggang dah.!!
Nasib baik umur 5 tahun, kalau kawan aku mahu aku maki kau dengan bahasa baku Melaka aku ini....

Lalu dengan lembut aku jawab "Haziq, tanya kakak boleh tak"
Anak perempuan aku cepat-cepat menjawab " Hanis pun tak tahu, mungkin mama tahu"
Dalam hati aku tersenyum...hhehhehehehe....
Aku meneruskan penipuan aku  "Haziq tanya mama, kalau mam tak tahu tanya mak Uda dan kalau mak Uda tak tahu tanya ngan Umi ( nenek )"

Pernah tak kau orang alami masalah berat seperti ini dari kawan, adik atau anak kau.....hehehehehehe
Dan sambungannya cerita tadi,  akhir sekali aku picit kepala anak aku dengan geramnya...puas!!!

Catat Ulasan

36 Ulasan

Firdausy CiLiKku berkata…
ahaks.. samalah dgn anak saya yg 5 tahun tu. even tgk citer melayupun nak tanya2 lagi. satu lg plg mls nak jawab masa baruje mula tgk citer kat tv, dah kena tanya "citer psl aper nih?" dan dgn bengangnyer.. jwb, "tgkjelah jgn byk tanyer.. nihpun br tgk"
mumui berkata…
hehehe.. biasanya saya yg selalu tanya kat mak.. kenapa camtu kenapa camni?? pas mak penat nk jawab.. terus ckp.. tgk je laaa...
Izwa Kamaruddin berkata…
hahahahaahahahaa...dah pernah rasa!!!
nursuriani berkata…
untunglahhhhhh~
saya?? adik beradik tak der. anak belum lagi. abah mak keja sentiasa. duk umah sowang2. tak pernah ada gangguan. hukhukhukhuk
rAIHan berkata…
huhu..dah biasa dah..kdg2 tak jawab pon..grrr.
DekNie berkata…
huhuhu.. penah rasa gak..anak2 buah suka tnya soalan masa tgk cite.. mula2 bleh layan lagi segala soalan tu... lama2, kene tengking je bebudak tu..hahahha...
Reena Sidek berkata…
hahaha... selalu kena soal bila ketinggalan cerita...

p/s : anak2 biasalah sifat ingin tahu dia kuat... tu sbb dia byk soal... sesuatu yg normal utk budak2... hehehe
Unknown berkata…
muehehe..situasi husna sama mcm budak2 tuu..pelik sikit kcau mama yg tgh khusyuk tgk..tertinggal skit tnya mama lg..layan~ haha..
Unknown berkata…
putaran kehidupan kan, dulu kita tanya macam tu jugak kat mak ayah kita, sekarnag anak2 pulak, dah proses tu berterusan... moga kita jadi anak yang terbaik untuk mak ayah kita, dan ibu bapa terbaik untuk anak2 kita... insyaALLAH (^___^)
shahdiana berkata…
soalan tak logik yang penah ditanya oleh anak akak ialah...ibu...napa ikan tu tak lemas dok dalam air...cuba try jawab
izla berkata…
selalu jugak.
tapi selalu saya cakap, 'mama taktau'.hahhaa
THE AUTHOR berkata…
memang susah nak jawab!! hehehehhe
Tapi budak2 macam ni kan..rupanya ramai yang ada pengalaman macam aku ini yekk..hahah
FaizalRSD berkata…
Nice skill,tak boleh selesaikan masalah,pindahkan masalah kepada orang lain,heee!
Kes aku lain pulak,beberapa minggu lepas ada orang berminat nak beli barang yang aku jual.Dia tanya macam-macam,sampai 22 email aku reply soalan dia,tapi haram tak beli pun.Buang masa betul.
Momo berkata…
hahaha..pernah mengalami kes serupa..memang tensen..haha
haha.. xpernah pula mengalaminya..
Mak Usu berkata…
hahahhaa.. pernah.. tapi terkena dengan Mak.. Memang mcm2 dia tanya.. hahah
Pecinta pink^^ berkata…
haha..sme la..kdang mlas nk mjwab..kalo bdak kcik kna than semua diorg tnye slagi bole,,,
MalizaMah berkata…
serius.. leeza kalau tgh tgk org dok tanya,,, mula lah nak naikkan suara....
mizsfatima berkata…
haha... fatin kalau tengok tv memang suka tanya2 orang. lebih2 lagi kalau bru tengok citer tue. Nasib la kak long kene jawab. mengamuk gak dia kadang2 kene layan. dia malas jawab kita tanya plak mama. dah bosan dorang suruh senyap. xpun simple answer ckp "entah, tak tahu". Tapi en. Hnif. bagus la tue kalau anak2 bertanya. sedikit sebanyak bleh la ajar dorang,
Unknown berkata…
haha budak2 kene lyn nnti die jd cerdik :)
THE AUTHOR berkata…
Tapi aku manusia biasa..kalau tanya lebih2 ..panas hati..hehheheh
Unknown berkata…
betul la bro,dulu2 tengok TV dgn arwah mak macam kita pulak pengarah citer tu habis ditanya itu ini,hahaha

Al fatihah buat ibundaku..
Unknown berkata…
aku selalu kena kalau tgk citer ngan mak aku..selalunya aku jwb tp kalo dah malas jwb aku diam je..faham2 sendiri lah heheh
UmmiSyarni berkata…
haha...budak tgh membesar mmg banyak tanye.tp kalo tgk tv ngn org tua pon same jgk.ada je soalanye.
are_lin@yu berkata…
hehe bdk2 mmg camtu kan..layan jala..hihi
dya nasir berkata…
pernah je..dgn adik sedara dya..bukan masa tgk tv je kalau dia rasa nk tnye dia tnye..tension nk menjawab..hahaa

jom singgah baca entry ramadhan
http://yayabunga.blogspot.com/2012/07/hari-ini-aku-nak-join-segmen-dari-kak.html
Cendol berkata…
haha teringat mase kecik2 pn selalu mcm tu.ayh tngh tngok tv duk tanye mcm2.tapi ayh tak picit kepale cendol pun.dia jawab je smbil sengih malas2.haha skrg bile org buat kat cendol,sure tak marah sebab cendol pnah buat kat org.heheh
Unknown berkata…
lagi2 kalau citer indon yg lebih 100 episod tu, mmg malas nak follow.. last episod baru tnya member..hehe
cikeyrah berkata…
dah biasa pun, kadang2 buat tak tau jek hee
Cikrosecute berkata…
selalu jugak.
tapi selalu saya cakap, 'ibu taktau'.hiihihi malas nak jawab...kalau jawab lagi banyak tanya..
Teacher Basariah berkata…
huhu..kesian kat si anak..hehe..tapi saya pun selalu gak kena macam tu..kadang2 mengenakan org pun ada..saja nak bagi stress..hehe
r-5 berkata…
hahaha bagus taktik ni.. tanya sekali atok nenek kat kampung, jiran rumah sebelah, pakcik kat bazaar tak pun paling best suruh tggu posmen or orang angkat sampah kate mereka lebih arif. mesti sempat habis tengok cite tu. :D
amranaiman berkata…
heheh sabar bro :D
Hans Hanis berkata…
hahaha
sama lah
cuma sometimes rasa xsampai hati kalau xjawab
hohoh
:-)
vendoline berkata…
haha last2 hilang sabar gak.bese la budak2 semua benda nak tau.ehehe
hnahdy berkata…
hana tanya org xpa. jgn org tanya hana.hehe