Saudi bina bandar khusus untuk wanita

Saudi bina bandar khusus untuk wanita

Arab Saudi merancang membina sebuah bandar baru, khusus untuk wanita dalam usaha menggabungkan undang-undang syariah dengan wanita yang cenderung untuk berkerja.

Lembaga Hartanah Perindustrian Saudi (Modon) diminta membangunkan bandar kontroversi itu, menjadikan negara itu selari dengan dunia moden yang lain.

Bandar berkenaan kini direka dan pembinaan akan dimulakan tahun depan.
Ia diharap akan membolehkan wanita bekerja tanpa melanggar undang-undang Islam negara itu.
Bandar yang dirancang dibina di Hafuf, wilayah timur Arab Saudi itu dijangka menarik pelaburan sebanyak 500 juta riyal (RM410 juta) dan mewujudkan kira-kira 5,000 peluang pekerjaan dalam industri tekstil, farmasi dan industri memproses makanan.

Meskipun undang-undang syariah Arab Saudi tidak melarang wanita bekerja, angka menunjukkan mereka hanya mewakili 15 peratus tenaga kerja negara itu.

Rancangan berkenaan selari dengan hasrat kerajaan untuk memberi peluang kepada wanita memainkan peranan lebih aktif dalam pembangunan negara.

Antara matlamatnya ialah mewujudkan peluang pekerjaan, khususnya untuk golongan wanita muda.

Bandar perindustrian yang sedia ada di negara itu sudahpun mempunyai kilang yang dimiliki wanita serta syarikat yang mengambil sebahagian kecil pekerja wanita.

“Kami kini berusaha untuk mewujudkan bandar perindustrian kedua untuk wanita.
Kami mempunyai rancangan untuk membina beberapa industri untuk wanita saja,” kata Timbalan Ketua Pengarah Modon, Saleh Al-Rasheed.

Catat Ulasan

7 Ulasan

aNiss :):) berkata…
baru taw yang ARAB saudi yang dulu tak galakkan wanita bekerja. bagus laa ada bandar nie. wanita boleh berjasa kat negara :DD
MalizaMah berkata…
wow... macam tu...
selamat hari raya aidilfitri.
Hazwaniey berkata…
Menarik! selamat hari raya gak ye! :D
vendoline berkata…
perghh malaysia tatau la mampu buat ke tak...tp perlu kewww
Harun Ar berkata…
Ini baru kemajuan... selama ini Arab saudi selalu membatasi karier wanita
dya nasir berkata…
bagusnya ada bandar cm tu..