Hanifidrus Blog Loading Time Berat?

Hanifidrus Blog Loading Time Berat?

Salam Satu Blogger.
Semalam dapat satu komen dari rakan blogger berkenaan loading time nak masuk ke blog saya agak lambat.
So saya check pakai pingdom nak tahu kelajuan blog saya dan ia tulis dalam 5.1sec dengan kapasiti 741kb.

Kalau yang masih belum tahu lagi loading time ialah masa yang diambil untuk membuka keseluruhan blog anda. Ianya adalah penting kepada SEO juga dan kepada pengunjung.

Bayangkan kalau nak masuk blog anda kita kena tunggu lama, sah-sah kita akan klik keluar ajer. Betul tak?
Biasanya ada 3 sebab loading time kita jadi lambat:
a) Saiz gambar yang besar- saiz yang sesuai ialah dalam 6 kb ke bawah.
b) Banyak widget dari luar- so proses tu jadi lambat bila kita nak loading. Ianya juga dipanggil external link.
c) Sequence atau susunan layout juga main peranan. Kerana sequence pembukaan blogspot dalam z zig method.

Kalau dipikirkan kelajuan yang terbaik bawah 2sec...
Tapi standard ler kalau blog kita dalam kelajuan loading time 5 - 7 sec. Normal...

Yang buat lambat selalunya ialah iklan Nuffnang, follower widget, ping busuk tu..tapi ianya satu kewajipan kan. Inilah dilema yang selalu dialami oleh blogger...huhuhuhu

Nak tanya pada rakan blogger adakah loading time blog aku ini berat.
Sebab kadang-kadang check kelajuan kat internet pun bukan boleh percaya sangat..hehehhe.
Yang penting ialah pengunjung blog yang aku sayangi ini.....hehehhehe.

Thank kepada Cik Amal yang komen....

Catat Ulasan

14 Ulasan

Tanpa Nama berkata…
bagi wak loading time blog bro ok..tak jadik problem....tu yg wak slalu singgah ni.....hahaha...
Aida.Ohno berkata…
kalau tanya saya,bila buka blog ni,takda lah lambat sangat pun sebenarnye.biase-biase je.kira oraitt lagi ni.
RaimiSyazwan berkata…
aku punya blog berat ya amat. byk widget yg bukan2. pelan aku nk ubah..
Unknown berkata…
laju jugak loading rakan blogger tu cik hanif..
bagi saya biasa je.. xdela lambat sangat.. ok je ;-)
THE AUTHOR berkata…
Rakan blogger saya tu memang laju ..dalam 3sec jer...hehhee
Thanks for komen
Unknown berkata…
:D baru tahu pasal loading time semua ni... tengs for the info dan tengs sbb jawab soalan amal...
patut la dia tulis "waiting for busuk.org" "waiting for nuffnang"

harap harap, hanif tak marah kalau saya cakap dan tanya kat komen tu ehh..
boni kacak berkata…
bro punya ringan je la bro.. tak slow. yang slow aku punya.. betul ke bro? sebab lately ramai yang merungut blog aku berat.. tak tau nak buat macam mana..
FaizalRSD berkata…
Pakai digi internet laju je ni ha,hehe!
Unknown berkata…
takde la berat sgt pon...sbb tak byk gambo..tp isi sgt berat ngan info..terbaek
Unknown berkata…
Singgah sini...Thanks for the info... Salam perkenalan...
MalizaMah berkata…
nk test test lah berapa kelajuan.
Unknown berkata…
laju jer remy bukak blog bro nie...... blog remy jer berat sikit sebab pic besar dan ada lagu.....hu3
Nick Nashram berkata…
ok jer bro.takde masalah dari segi loading..internet dia kot lambat..huhu