Nikon atau Canon DLSR terbaik.

Nikon atau Canon DLSR terbaik.

Salam satu blogger. Hari ini nak cerita tentang DLSR lagi...hihihihi.
Dalam dunia fotografi terdapat 2 jenis syarikat camera yang sering digunakan oleh pakar-pakar fotografi samada Canon atau Nikon sahaja. Kedua-dua syarikat ini punyai pelbagai jenis kamera dari berharga RM1300 hingga berbelas ribu.
Kita lupakan tentang kecanggihannya kerana masing-masing mempunyai keupayaan yang tersendiri malah kalau anda beli Canon Yuna 1100D atau NikonD3100, tu yang paling murah tu...hihihihi.
Tapi kalau ada modal baik beli Canon650D atau NikonD7000. That already perfect!!!!
Persoalannya mana brand anda nak, kalau anda pakai brand lain saya tak syorkan.
Pertama dari segi "branding", kalau kau gantung Canon atau Nikon kat leher baru ada gaya. Cuba gantung Sony kat leher, masyarakat awam buat dek ajer....kikiki.
Kedua dari segi aksesori kedua-duanya memang dah cukup banyak, malah pembuat lensa kamera seperti Tamron pun terpaksa follow spesifikasi kedua-duanya.
Ketiga yang saya katakan hanya pro ajer guna brand Canon dan Nikon....hihihihi. 99% pro guna salah satu brand ni...!!!!
Malah abang fotografi kerja kahwin pun pakai brand ni....
Kalau anda tanya saya, apa yang saya prefer. Sudah tentu saya kata Canon..sebab saya guna Canon..ahaks...
Bukan itu sebabnya!!! Sebabnya harga aksesorinya murah berbanding Nikon.!!!!
Sebagai contoh lensa 18mm-200mm Canon baru RM2000 tapi Nikon mencecah RM2600.amik kau!!!!
Lensa adalah perkara pertama yang akan anda tukar, nak harapkan 18-50mm. Tak cukup!!!
Tetiba ada orang mencelah, bang anip saya takkan beli aksesori ini. Saya bukannya serius. Korok kau...aku jawab...hihihihi
Aku dulu mcm tu juga, tapi akhirnya lama-kelamaan apabila kau nak ambil angle sesuatu gambar tu tak dapat disebabkan lensa kau...mesti kau frust.
Kau terpaksa beli......
Belum lagi kalau kau ambil gambar waktu malam, harapkan flash built in tu mana cukup jauh nak ambil. Kena beli flash, paling rendah pun 100 meter punya.
Kegayaan lain ialah Extension tube seperti filter makro, diameter lensa besau sikit, wide angel dan mcm2 lagi...huhuhhu. Tu semua lambat sikit tak per...
Sebab tu aku suka Canon!!!! Tapi ramai kata Nikon ini paling baik. Aku tak tahulah... kalau baik pun , tapi nak beli aksesori mahal bebenau mana tahan...
Aku cadang kalau ada modal, jiwa tak tenang beli Canon 1100D (Harga RM1300- 1500) tetapi kalau ada modal baik beli Canon 650D sebab boleh ambil video.Dan ambil sekali lensa 18-200mm sekali. Tu dah cantik sangat tu..(Harga RM4000-4200)
Cuma fikirkan modal beli flash ajer..kalau beli Nissei baru RM450..ok tu.
Kalau dah ada semua tu, dah boleh amik jadi secondman jurugambar kerja kahwin....kikiki.
At the end betapa canggih pun, kat komputer gak kau edit gambar tu....hihihihi.
Betul tak....nak bokeh...boleh buat...nak monochrome...boleh buat...semua boleh..
Itu kata tok guru aku semasa aku bertapa kat gunung ledang...kikiki.
Mesti pencinta I Love Nikon marah aku....hihihihi.
Dalam entri ini aku hanya bandingkan harga aksesori dia. Yang lain aku tak cakap. So aku rasa pemilik Nikon mesti terpaksa setuju dengan kata-kata aku.

Catat Ulasan

26 Ulasan

Izwa Kamaruddin berkata…
err..saya guna Panasonic GF3..err..
Cikgu Ma berkata…
saya pakai nikon bese..digital..time beli dulu dalm RM400 lebih..x ingat harga tepat..

teringin jugak nak pakai dslr tu...
Unknown berkata…
Harga Nikon lebih mahal dari Canon sebab Nikon jenama lama kot. Kan kan kan? Hehe
mama lynn berkata…
best la klu dpt grab satu. teringin nak ada satu. DSLR
Nor Zilla Sensei berkata…
hahaha..pakai nikon je pun dr dulu. xamik port sgt pasal dlsr ni
Unknown berkata…
remy pakai nikon jugak... camera kechik jer..... tapi alhamdulillah...quality gambar superb !!!!!
LiNda berkata…
Linda tak tau sgt pasal photography n camera ni. Tapi memang ramai kawan2 gune canon, dan hasilnye awesome. Tpi camera canggih mane pun , kalo kite takde skill tak syok gak kan. :)
wantie berkata…
tak pernah guna NIKON jadi tak taulah yang mana lebih baik. So far ok je guna NIKON. hiksss...

dya nasir berkata…
dya no komen..haha.dya kurg mint bab photography..haha
THE AUTHOR berkata…
Alamak!!! ramai yang guna Nikon dan lain jenama....kikikikkii
Unknown berkata…
sy pun nikon...tp bkn dslr..hahaha...kamera compact..hihi
haryati berkata…
ermmm..minat gak, tp belum berkesempatan nak membeli, mungkin satu ari nanti, sbb skang ni nak pentingkan yg lbh penting dulu hihi
Shaiful Zaidi berkata…
dua-dua terbaek...hehehe
Misterie87 berkata…
As Salam, Kalau bandingkan dari segi harga memang Canon ar yg menang. Pada saya kehebatan sesuatu DSLR itu bukan terletak pada semahal/semurah harganya. Yang paling utama adalah "YOUR SKILL" kalau DSLR hebat..tapi skill menjunam habis pun tak der gunanya juga. By the way..saya lebih prefer NIKON. Mahal dan murah bersebab.....apa sebabnya itu den pon tak tau.
Unknown berkata…
hahha.. cayala.. hidup CANON!!
boni kacak berkata…
adeh... den pulak berkira2 bila la mampu nak sambar dslr ni.hahahaha
Azlan Strider berkata…
aku memang buta bab DSLR ni tapi ramai orang kata canon nie dia user friendly skit cdari nikon..hahaha

Regards,
-Strider-
inche hlovate berkata…
adoiii..kwan tak tahu apa-apa punpasal camera
MISS Z BERCELOTEH berkata…
miss z hanya mampu guna sony biasa ja huhuhu..tgh kumpul bajet beli DLSR
MalizaMah berkata…
leeza ada camera tp tak reti nk pakai.
MalizaMah berkata…
hooooo.....
ada camera tp tak reti lahhh
Unknown berkata…
udah lama kepingin beli Canon DLSR, tapi sampai sekarang belum kesampaian.
hnahdy berkata…
kamera kodak sudah :)
Aimacomel berkata…
skg pakai dslr.. so far superb.. tp masalahnya saya ni suka bergambar, saya suka gambar saya didalamnya bukan suka mengambil gmbar =)
jadi susah sikit la sebab bila sendiri sape pulak nk ambik gmbar saya.. hehe. tp nikon pun ok jgk. gambar memang nice (my exec pakai nikon & memang sgt cantik)
Mrs Velentine berkata…
sya guna nikon yg biasa2 jer..
fifiyfitrianiee berkata…
Saya guna canon 650D. tapi lens tu tak beli lagi lens yang 200mm tu. hihi