Site Map Atau Table Of Content Dalam Blog

Site Map Atau Table Of Content Dalam Blog

Salam satu blogger. Hari ini nak berkongsi salah satu item terpenting dalam dunia blogging iaitu sitemap atau Table Of Content.
Apa itu sitemap? Bahasa mudahnya ialah keseluruhan post-post anda di tunjukkan dan setiap post ditunjukkan berdasarkan label blog anda.

Kenapa Penting? Memudahkan pengunjung anda membaca post-post anda yang lama dan secara tak langsung akan menarik dan memberi pilihan  kepada pembaca menjelajah blog anda.

Setiap yang diketahui sebagai blogger kita seboleh-boleh berusaha memastikan pembaca kita mempunyai ruang yang mudah dalam membaca setiap post-post lama kita. Pelbagai cara yang digunakan seperti membuat:
a) Popular Post
b) Recent Post
c) Random Post samada menggunakan widget seperti LinkWithin atau sebagainya.
d) Site Map
Kalau kau blogger otai sekalipun pasti semuanya pasti akan melakukan salah satu perkara diatas!!!

Hari ini aku bercerita pasal sitemap. Pada dasarnya sitemap ini diletakkan di dalam pages tab (dengan tajuk Sitemap) setiap blog kerana jumlah post yang diletak terlalu banyak. Tapi kali ini aku menukar selera dan letakkan di halaman utama blog aku. Ini adalah cara yang salah yek...

Sebenarnya aku dah lama letak sitemap ini di pages tab cuma aku keluarkan tempoh hari kerana untuk memudahkan pembaca yang datang ke blog aku nampak benda ini...hehehhee.
Tapi adakah ia mengganggu loading time aku?
Adakah nanti internal link aku akan berlambak?
Tapi yang aku peliknya pagerank flow aku 90%...ini tanda yang baik.
Lupakan semua tu, kalau anda berminat boleh copy kat bawah. Terima kasih kepada Abu Farhan!!


<link href="http://abu-farhan.com/script/acctoc/acc-toc.css" media="screen" rel="stylesheet" type="text/css" /><br />
<br />
<script src="http://abu-farhan.com/script/acctoc/daftarisiv2-pack.js">
</script><br />
<script src="http://hanifidrus.blogspot.com/feeds/posts/summary?max-results=1000&amp;alt=json-in-script&amp;callback=loadtoc">
</script><br />
<script type="text/javascript">
var accToc=true;
</script><br />
<script src="http://abu-farhan.com/script/acctoc/accordion-pack.js" type="text/javascript">
</script><br />


Sila tukar tulisan berwarna merah dengan URL blog anda.
Kemudian create pages baru dan copy ini ke pages anda.
Siap!!


Catat Ulasan

15 Ulasan

Anisa Anuar berkata…
study sitemap...pastu citer ok? =)
Cikrosecute berkata…
tuto yg menarik bro..
LiNda berkata…
thankz for sharing this :)
Nor Zilla Sensei berkata…
ni xberat ke loading dia nnti ea.
nanti try buat la
wantie berkata…
lunch nanti nak try buat lah. nak juga upgrade blog kite. thanks yer
OKje berkata…
Walaupun 'agak-agak blur' habiskan jugaklah baca entri ini....!!!! Samurai satuuuu!!! hu...hu...
THE AUTHOR berkata…
Tapi buat di dalam pages tab yer..jangan follow macam saya ini...
Ini hanya nak test loading time ngan pagerank flow
Unknown berkata…
thanks bro.....
remy buat mana terfaham nanti......he3
Unknown berkata…
ermm..mcm tak dpt tangkap ler...
ayut berkata…
ooo..tmpt ayut ad popular post..nk letak sitemap ni kang berjelar...BTW,thanks tuto ;)
Razif berkata…
betul tu bro hanif
kitakongsi berkata…
masih tak fahamlah, kat mana nak letak kan site map tu?
Abu Bagi berkata…
aku tak terer gngt tang ini.. aku ikut ikut orng je.. tapi ia bnyak membanu sebnarnya untk tambh jumlah page views..
Salmi berkata…
Thanks, Hanif.. Dah buat kat blog akak..
Maisarah Azmi berkata…
kenapa tak jadi erk..?