Isu Loading Time Blog

Isu Loading Time Blog


Semalam semasa aku blogwalking di blog-blog, rakan-rakan semua bercerita tentang isu tradisi iaitu  loading time.

Loading time sebenarnya merupakan salah satu keperluan SEO yang amat penting.
Loading time juga merupakan air muka blog anda supaya tak dibenci akibat menunggu terlalu lama blog anda nak di view..hehehehehe.

Aku sebenarnya kalau nak uji kelajuan loading time, aku suka sangat-sangat guna ping.dom.
Sebab analisisnya detailed, ia tunjukkan mana link yang lambat..


Tapi kalau nak guna aplikasi yang lain juga boleh ...cuma aku suka guna ping.dom ajer.
Nanti Miliana marah kat aku pula..hahahahha

Persoalan utama apakah  sebab utama loading time menjadi lambat.
Menurut kajian yang dijalan oleh Bilik Gerakan Bandar Hilir Melaka..hehehehehhe, hanya 2 sebab utama:

Pertama adalah Saiz Gambar:

Saiz gambar yang diletakkan di blog anda memainkan peranan yang sangat penting.
Standard aku ialah  cari gambar bawah 15kb atau gunakan extension .jpg. Kerana saiznya kecik..
Entri tanpa gambar pun tak boleh sebab entri tu macam tak berjiwa pula..hahahahha
Mahu tak mahu kena letak gambar gak...
Cuba sedaya upaya cari gambar saiz bawah 15kb...itu sahaja caranya..
Tapi standard dunia ialah 5Kb...yek
Percayalah....

Kedua adalah external link.

Ini juga memainkan peranan penting terutama external link yang ada blink-blink.
Kadang-kadang loading time tiba-tiba jadi lambat disebabkan server external link tu lembab, so ia effect laoding time pages anda. Terutama jika kau letak external link kat atas sekali..

Tapi masalah ini sukar nak diatasi kerana ada external link yang kita memang perlukan seperti follower widget. Atau script seperti Google Analytic. Atau Nufnang..
Yang boleh kita buat ialah susun external link letak kat side bar.

Walau pun terdapat sebab-sebab yang lain, anda jangan pening-pening kepala.
Sebab nak menguruskan yang dua sebab utama ini pun dah memeningkan kepala...hihhihihi

Keseluruhan sebab-sebab diatas ini akan menyebabkan page size anda menjadi besar.
Bila anda letak gambar yang terlalu banyak dengan saiz yang besar dan ditambah meletak bermacam-macam external link, secara tak langsung anda akan menyebabkan page saiz anda menjadi besar kan?
Untuk mengurangkan loading time, anda kena kurangkan page saiz .
Dan untuk mengurangkan page saiz anda kena kurangkan bebanan berat dengan membuang/mengurangkan/mengedit saiz gambar dan external link...
Inilah konsep asas dalam loading time....Senang kan.

Analisis
Melalui pembacaan aku , loading time yang terbaik ialah bawah 5sec dan page size bawah 800kB.
Saiz gambar terbaik ialah  bawah 5Kb. Jumlah external link ialah jangan lebih 100 kot..

Untuk  melihat kelajuan loading dan page size yang terbaik, aku dah check 5 blog utama di persada blogging Malaysia ini.
Tarikh diuji pada 31.01.2013 pada pukul 12.30pm.

Hanif Idrus Blog ----Load Time 2.23 sec----Page Size 701.5kB
Pesona ( Etuza)  ----Load Time 7.54 sec----Page Size 3.5MB
Hasrul Hassan    ----Load Time 5.76sec-----Page Size 1.7MB
Denaihati------- ----Load Time 9.08 sec----Page Size 750.9MB
Ariffshah------- ----Load Time 7.94 sec----Page Size 1.4MB

Aku pilih blogger-blogger yang power ler. Dan aku masukkan sekali blog aku..hehehehe
Manakala Blogger Etuza aku masukkan juga sebab beliau ada tanya berat ker blog beliau..

Blogger yang terbesar page saiz ialah blogger Etuza tetapi kenapa Denaihati yang page saiz yang rendah, loading time beliau lagi berat.
Ini semua kerana external link.
External link ini kadang-kadang jahat juga...mungkin masa time aku check, server salah satu external link mungkin lambat.
Itu yang membuat blog Denaihati loading time menjadi lambat...mungkin...

Walau bagaimanapun kita boleh check detailed data di ping.dom..
Suka hati aku ajer ..komen blogger otai ini..hahahahaha.
Sebenarnya untuk mendapat kan purata  loading time

Kalau dilihat dari blogger-blogger otai HH, Ariffshah dan Denaihati, rata-rata purata page saiz dalam 1MB. Dan standard loading time 7-8 sec.
Kalau blog anda dalam kategori ini , maksudnya baik ler tu....

Dia orang punya page besar sebab ada iklan tajaan..hehehehe.
Cuba mereka buang iklan tu ..sure OK...hahahahahaha.
Aku punya rendah sebab tak der siapa nak taja aku...huhuhuhuhuuhu.

Walau pun loading time Blogger Etuza 7 sec tapi page size yang besar amatlah tidak baik. Bagaimana nak rendah untuk Blogger Etuza, senang ajer. Kurangkan gambar-gambar banner tu dan letak di tempat lain. Dan kalau boleh bloglist tu alih ke blog lain.Walau apapun aku tetap jeles ngan blogger Etuza sebab blog beliau berstatus PR2!!!

Loading time ini memang ler penting. Tapi kalau lambat dalam 9 sec - 12 sec aku rasa  tak menjadi masalah kan. Lainlah kalau lambat bebenor hingga 40sec....
Belum pernah aku dengar ada blogger yang klik keluar blog yang loading time yang ambil masa 15 sec. Mereka masih tunggu jugak..Betul tak?

Yang penting artikel yang menarik. Macam blogger Etuza walaupun blog beliau berat sikit ( berat ker kalau lambat 7 sec). Kita tetap menunggu kan kerana tertarik dengan bacaan artikel beliau.
Sama macam Ariffshah, kadangkala bila kau klik alahai..lambat tetapi kita tunggu juga sebab kualiti artikel.

Macam aku sekarang ini loading time laju ler, tapi bila aku dah popular nanti dengan tajaan iklan yag melampau-lampau. Sure blog aku jadi berat dengan external link serta gambar-gambar produk penaja. Tetapi aku rasa kau orang tetap datang sebab artikel berkualiti kan..hahahahahahahaha. ( Ayat gedik mengedik)

Pendek kata, loading time baik untuk SEO dan baik untuk pembaca tetapi jika pembaca setia ianya bukan masalah dengan syarat entri yang berkualiti...Yeahhhh.
Tapi kalau boleh cubalah ler rendahkan loading time dan page saiz anda tu.....kikikikkiki.


Catat Ulasan

23 Ulasan

Unknown berkata…
Fuhh... Terbaiklah info nie. Hehehh boleh cedok ilmu.. Byk ilmu yg dikongsi pasti dtg lg ^^
Abam Kie berkata…
sy dah kuruskan blog tu supaya cpt loading. cuba abe tengok la mcmana..tq for sharing...
nice info bro. tq. pasni boleh pilih gmbr yang kecik2. hehe
Aimacomel berkata…
sikit lg dh boleh femes la abg hanif ni =) hehehe, takpelah abg hanif -sedangkan bandar melaka pergggh punyalah llambat nk loading sbb byk sgt trafic light hehehe. kejap2 berhenti =) lalalala,

~ilmu yg baik ni abg hanif, terima kasih.. kita kan best friend! =)
ReramaBiru berkata…
nice sharing..faktor penting gak untuk orang singgah blog kita kalau berat susahla nak singgah..kena cek nie :)
Nadia Johari berkata…
mmg pnas kalo loading lambat..lagi stu hal kalo line tenet lembap..haishh
Blog Santai berkata…
Thanks Hanif ..as usual..tip top tips k
Unknown berkata…
blog mad load time 5.15 page size 1.7 hahaha.. lambat hahaha
Qashmere berkata…
Berat ke blog kita. nak kena cek la
Unknown berkata…
info menarik..dalambab2 macam ni sy tidak tahu..tapi adanya info macm ini banyak membantu sy..tq Hanif:)
Unknown berkata…
ecece.. bkn dh cpai thp popular ke ?? hehe. thanx utk peringatan dn penjelasan ini :D
Unknown berkata…
thanks for info bro....remy nak pi check kejab...... berat atau tak.....
nice info. patutlah blog hanif idrus tak lambat loading. hehehe
oo mcm tu ea.. kena bnyak belajau ne
Unknown berkata…
info yang berguna... kalau dah suka sesuatu blog dan entrinya pun menarik, sanggup tunggu even loading time lambat...
kalau setakat 7 saat tu, apalah sangat...
takkan tak boleh tunggu kot...
betul tak...? hihi~~

nak gi cek la kejap... :)
Unknown berkata…
info yang berguna... kalau dah suka sesuatu blog dan entrinya pun menarik, sanggup tunggu even loading time lambat...
kalau setakat 7 saat tu, apalah sangat...
takkan tak boleh tunggu kot...
betul tak...? hihi~~

nak gi cek la kejap... :)
Taufik berkata…
nice info
aku test aku punya loading time 3.79 4.8mb
not bad la memandangkan blog aku byk gambar
Bin Muhammad berkata…
Thank..baru tahu berapa masa loading time dgn size blog.

Dah test: http://relakssminda.blogspot.com/
Loading time : 4.20s
Size : 2.7MB

Xboleh lawan le tuan punye blog...
admin berkata…
saiz gambar dan banyak external link memang tidak di nafikan boleh memberi kesan pada kelajuan blog. Kalau boleh kuangkan plugin yang tidak berguna
OKje berkata…
ho..ho... mentang2 le dia punya ringan...
Mama Amirul berkata…
info yang berguna.... memang lah tersangat boring kalo buka blog yg berat...
Unknown berkata…
blog husna kadang2 lmbat jgak nk loading..huhu..