Wordless Wednesday: Pekerja Adalah "Boss"

Wordless Wednesday: Pekerja Adalah "Boss"

Gambar di atas sudah cukup menceritakan apa yang berlaku.
Biar aku transalate kepada bahasa Melayu ...
Dulu aku kerja kat China 7 tahun di Divisyen komunikasi di  cawangan PBB...hehehhehe

Gambar di atas memperkatakan pada cuti panjang Tahun Baru Cina terdapat sebuah syarikat yang akan memanggil semua TOP MANAGEMANT mereka berbaris panjang di hadapan pintu masuk kilang dan tunduk 90 darjah kepada pekerja.

Sejak 2008, mereka telah mengamalkan budaya ini dimana setiap kali cuti panjang, semua pihak atasan akan melakukan tunduk ini.
Tujuannya ialah untuk menarik hati pekerja mereka yang mereka hargai mereka.
Pekerja adalah boss!!!

Untuk aku secara peribadi, memanglah aku suka..hehehehhe.
Tapi kalau aku boss, aku memang tak suka...hahahaha.

Aku percayai  tulang belakang sesebuah syarikat bukannya top management tetapi pekerja yang menjalankan mesin, memeriksa produk atau pendek kata mereka yang mengeluarkan peluh dan tenaga mereka. Sebagai ketua kita menguruskan mereka tetapi detailed kerja adalah pekerja ini seperti operator, Material Handler, Operator mesin.

Tanpa mereka syarikat pasti tak akan beroperasi. Aku tabik 'Boss" kilang tersebut yang berada di China tuuuu..

Catat Ulasan

14 Ulasan

Cik Nor berkata…
eh..btl ke ni a.hanif?..hehe
Unknown berkata…
rasa bangga la kejap kan..hihi
Bin Muhammad berkata…
Salam,
Ini bukan wordless dah ni...hehe
Bagus begini...Pekerja harus diberi penghormatan krn tanpa mereka xberoperasilah kilang.
Unknown berkata…
Tamak le kamu ni haniff....

Kalau jadi pekerja suka macam tu kalau jadi boss tak suka pulak... hish
ayut berkata…
ni klu bt kat malaysia ni mau kembang semangkuk pekerja yg ada..hihihi..tp mmg tak dinafikan..kejayaan sesebuah syarikat itu disebbakan pekerja bawahan..klu diorg takde sape nk jln production?hahaha
Unknown berkata…
Mmg berbeza dgn Malaysia.. dari segi menghargai
P#eoniX berkata…
mungkin gunakan altanatif camneh sebagai menghargai pekerja...bagos!!!huhuhuh!!!
Unknown berkata…
Bagus gak kalo sekali skala camni..hahaha..
Sheila Salim berkata…
Assalamualaikum, sheila pun setuju dengan abg hanif. haha. kalau nak buat pekerja sayang kita senang je, jangan tindas dan pergunakan mereka :)
Syamimi Saad berkata…
perkongsian yang menarik ni abg hanif.. kalau saya kan, hari2 sorang je kat pej. sampai 1 tahap rasa macam saya pula yang bos..hehehe
Aimacomel berkata…
Terbaik la. pekerja pun sayang dgn boss kalau camni kan
OKje berkata…
dalam hati boss tu mesti cakap rasa nak terajang je pekerja tu haha
Unknown berkata…
betul.... boss cuma mengurus dan order......yg kerja keras adalah staff bawahan.....