Apa Itu ALS Ice Bucket Challenge

Apa Itu ALS Ice Bucket Challenge

Apa Itu ALS Ice Bucket Challenge

 ALS Ice Bucket Challenge merupakan kempen untuk meningkatkan kesedaran tentang penyakit Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) atau Lou Gehrig's disease di mana peserta harus menyiram sebaldi air berisi ais ke tubuhnya lalu mencalonkan 3 orang yang lain untuk melakukan perkara yang sama. 

Apa Itu ALS Ice Bucket Challenge
Jika tidak dapat melakukannya, mereka harus menyumbangkan $100 ke yayasan ALS. Ia bertujuan untuk mengutip derma bagi membiayai pusat penyelidikan & mencari penawar utk penyakit ALS ni.

Di Malaysia semakin menular apabila KJ iaitu Menteri Belia Dan Sukan menyimbah sebaldi ais sebagai tanda sokongan kepada kempen ALS Ice Bucket Challenge ini.

Dan kemudian cabaran ALS Ice Bucket Challenge ini dilakukan oleh Datuk Nazri iaitu Menteri Pelancongan setelah dicabar oleh KJ...hehehehe. 

Apa Itu ALS Ice Bucket Challenge

Terkini Lee Guan Eng telah menerima cabaran Datuk Nazri yang mencabar beliau membuat  ALS Ice Bucket Challenge ini.

Jika orang yang serius akan melihat viral yang semakin menjadi-jadi ini perbuatan gila apatah lagi dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Malaysia .

Tapi aku melihat  walau ia macam kebudak-budakan namun secara tak langsung masyrakat dunia khususnya mula mengetahui apa itu penyakit Amyotrophic lateral sclerosis (ALS) atau Lou Gehrig's disease ini.

Kadangkala apabila melihat video anak-anak muda melakukan  ALS Ice Bucket Challenge ini, tidak menepati kempen 100 dolar itu namun kita memerlukan aktiviti sebegini di Malaysia.

Sesekali melihat pemimpin-pemimpin kita bersetuju melakukan ALS Ice Bucket Challenge dapat meredakan sedikit sengketa politik Malaysia. Buat pertama kali mereka bersetuju akan sesuatu...hahahahahaha.

Biarlah orang kata merapu tetapi inilah kita perlukan sekarang...

Catat Ulasan

2 Ulasan

Kak iman berkata…
berbelah bagi ni..iman pulak dpt sokongn untuk menolak ALS ni sebb dyorg bndingkn dgn negara yg memerlukan air, yg air susah nk dicari.
Unknown berkata…
geng2 budak kampong musti selambe jer..tak rase pape pon sejuk tu
Tengok sini ==>> Orlando Bloom dan Babywearing