Apabila memilih di mana anda ingin belajar, anda mungkin ingin mempertimbangkan kedudukan universiti. Terdapat beberapa sebab bahawa kedudukan ini boleh membantu masa anda di universiti dan seterusnya.
Metrik yang paling biasa digunakan untuk kedudukan universiti antarabangsa ialah:
- Reputasi akademik
- Pekerjaan pelajar (biasanya diukur 6-12 bulan selepas tamat pengajian)
- Nisbah kakitangan kepada pelajar
- Nisbah fakulti antarabangsa
- Nisbah pelajar antarabangsa
- Penyelidikan fakulti (ahli kakitangan terlibat secara aktif dalam penyelidikan)
- Petikan fakulti (berapa banyak penyelidikan fakulti mempengaruhi kerja pelajar di seluruh dunia)
- Kepuasan pelajar
Banyak badan yang berkaitan melihat ranking sesebuah universiti iaitu:
ARWU
ARWU (Academic Ranking of World Universities) rankings mereka akan diterbitkan oleh the Centre for World-Class Universities,
ARWU menggunakan enam faktor objektif untuk meletakkan kedudukan universiti. Ini adalah:
- Bilangan alumni dan kakitangan yang memenangi Hadiah Nobel dan Pingat Lapangan
- Bilangan penyelidik yang mendapat sebutan tinggi yang dipilih oleh Clarivate Analytics
- Bilangan artikel yang diterbitkan dalam jurnal Nature and Science
- Bilangan artikel yang diindeks dalam Indeks Petikan Sains – Indeks Petikan Diperluas dan Sains Sosial
- Prestasi per kapita institusi
THE
Times Higher Education (THE) diasaskan pada tahun 2004 dan memberi tumpuan kepada penyelidikan. Ia dikemas kini setiap tahun, dan diiktiraf di seluruh dunia. THE melihat lima bidang utama, yang dibahagikan kepada metrik yang lebih khusus
- Pengajaran - tinjauan reputasi, nisbah kakitangan kepada pelajar, nisbah doktor kepada sarjana muda, ijazah kedoktoran yang diberikan kepada nisbah kakitangan akademik, pendapatan institusi
- Penyelidikan - tinjauan reputasi, pendapatan penyelidikan, produktiviti penyelidikan
- Petikan – pengaruh dalam penyelidikan global
- Pandangan antarabangsa – bahagian pelajar antarabangsa, bahagian kakitangan antarabangsa, kerjasama antarabangsa
- Pendapatan industri – pengaruh dalam sektor industri
QS Top Universities
QS Top Universities, yang dahulunya dihubungkan dengan ranking THE menerbitkan ranking mereka setiap tahun, dan merupakan satu lagi badan yang diiktiraf secara meluas. Kedudukan disenaraikan secara individu untuk 500 teratas, apa-apa sahaja di atas yang ditunjukkan dalam kumpulan 10, contohnya 501-510. QS mempertimbangkan enam faktor semasa menyusun kedudukan mereka. Ini adalah:
- Reputasi akademik
- Reputasi majikan
- Reputasi fakulti/pelajar
- Petikan setiap fakulti
- Nisbah fakulti antarabangsa
- Nisbah pelajar antarabangsa
Terdapat juga badan-badan yang khusus untuk lokasi dan subjek tertentu. Badan penarafan yang disebutkan di atas menawarkan beberapa pilihan ini. Penyedia badan yang lebih khusus ialah The Times (jangan dikelirukan dengan THE) dan Guardian di UK, atau US News dan Forbes di AS.
Masih relevenkah Ranking Universiti?
KESIMPULAN BAGAIMANA RANKING UNIVERSITI DIKIRA
Semua kedudukan universiti adalah berdasarkan pelbagai faktor, contohnya nisbah kakitangan kepada pelajar, kualiti pengajaran atau kepuasan pelajar. Faktor-faktor yang berasingan ini semuanya akan menyumbang kepada skor keseluruhan dan oleh itu mempengaruhi keputusan kedudukan.
Walaupun ini boleh membantu untuk memahami universiti mana yang akan menyediakan jenis persekitaran yang anda cari, ia juga boleh mengelirukan, kerana setiap badan ini mungkin meletakkan kedudukan universiti yang sama secara berbeza. Adalah penting untuk anda ingat bahawa sistem penarafan universiti tidak boleh memberitahu anda institusi mana yang sesuai untuk anda, ia hanya akan membantu anda membuat keputusan yang terbaik untuk diri sendiri.
10 Sebab Universiti Ranking Tidak Tepat
Sama seperti filem blockbuster pawagam berbanding filem bebas, universiti global dengan ranking yang tinggi menjadikan institusi berpangkat rendah sukar mengatasi mereka. Tetapi itu tidak bermakna anda tidak boleh terkejut dengan filem yang agak tidak dikenali yang ternyata menjadi karya agung.
1. Metodologi yang Tidak Seimbang: Kaedah penilaian peringkat universiti mungkin tidak merangkumi semua aspek yang relevan untuk menilai kualiti pendidikan, penyelidikan, dan sumbangan masyarakat.
2. Tumpuan pada Indikator Kuantitatif: Ramai peringkat universiti hanya mengambil kira data kuantitatif seperti jumlah penerbitan atau bilangan pelajar setiap pensyarah, tanpa mengambilkira kualiti atau impak sebenar.
3. Ketidaksetaraan Sumber: Universiti dengan sumber kewangan yang lebih besar cenderung mendapat peringkat lebih tinggi, tanpa mengambil kira keunggulan yang mungkin wujud di universiti dengan bajet yang lebih kecil.
4. Ketidaksetaraan dalam Kebangsaan Antarabangsa: Sesetengah peringkat mungkin tidak mengambil kira usaha universiti untuk menjadi lebih antarabangsa dalam pendidikan dan penyelidikan.
5. Faktor Tempatan dan Kontekstual: Peringkat sering kali tidak mengambil kira faktor-faktor tempatan atau kontekstual yang boleh mempengaruhi kualiti pendidikan, seperti persekitaran sosial atau budaya.
6. Ketidaksetaraan dalam Kualiti Program Studi: Universiti besar mungkin mempunyai program-program terkenal, tetapi peringkat keseluruhan tidak mencerminkan perbezaan kualiti antara program-program pengajian.
7. Pentingnya Penyelidikan Berbanding Pengajaran: Beberapa peringkat mungkin memberikan pandangan yang tidak seimbang pada penyelidikan berbanding kualiti pengajaran, yang boleh mengabaikan peranan utama universiti dalam mendidik pelajar.
8. Perubahan yang Perlahan dalam Penilaian: Universiti yang mengalami peningkatan kualiti mungkin tidak segera terpancar dalam peringkat, kerana perubahan tersebut memerlukan masa untuk diukur.
9. Ketidaksesuaian dengan Matlamat Pendidikan: Peringkat mungkin tidak sentiasa mencerminkan sejauh mana universiti berjaya mencapai matlamat pendidikannya, seperti membentuk karakter dan etika pelajar.
10. Ketidaksesuaian dengan Keperluan Pasaran Pekerjaan: Peringkat mungkin tidak mengambil kira sejauh mana graduan universiti bersesuaian dengan keperluan pasaran pekerjaan, yang sepatutnya menjadi petunjuk penting.
0 Ulasan