6 Bulan Dapat Pagerank 1..Rahsianya?

6 Bulan Dapat Pagerank 1..Rahsianya?

Saya akan gunakan contoh blogger ini..( bukan saya kata tapi Google).
Ini bukti bernyawa yang benar!!! Saya memang tak pandai tapi kita terpaksa percaya data...

Saya ingin mengucapkan tahniah kepada newbie blogger Asam Jeruk yang telah dapat pagerank 1. Saya merupakan peminat kepada blogger ini kerana disiplin beliau dalam blogging..
Saya pernah katakan bahawa pernah ada blogger dapat pagerank dalam masa 6 bulan dan terbukti Asam Jeruk telah memperolehinya dalam, masa 3 bulan!!!

Pada mula-mula beliau berkecimpung dalam bidang blogger ini hingga sekarang saya telah menkaji cara blogging beliau dan berkali-kali saya rasa pernah katakan dalam masa 6 bulan adalah masa kritikal dalam blogging kerana Google akan melihat prestasi anda.
Dan saya percaya beliau pasti akan dapat pagerank!!!

Pernah saya katakan , blogger baru lebih mudah mendapat pagerank kerana blog mereka masih suci dan belum tercemar seperti blog aku yang dieksperimen kerap kali...hehehheheeh

Dan atas usaha beliau samada disedari atau tidak berjaya membuat blogwalking dan artikel setiap hari...Dan inilah hasilnya...Pagerank 1 habuannya..
Jom kita analisis Asam Jeruk Prestasi:
Pagerank :1
Alexa : 3,000,000

Pertama beliau mendapat pagerank 1 disebabkan bukan SEO beliau tapi:
 a) Blogwalking yang berterusan... kerana saya kerap ke blog beliau dan mendapati banyak blogwalking yang dilakukan setiap hari.

b) Entri yang diupdated setiap hari.....Sejak mula berblogging beliau telah berjaya membuat 1 entri setiap hari  ( purata)
Mesti kena maintain perkara ini kalau tak akan hilang pagerank nanti...

c) Ping sistem.... Beliau ada memasukkan apesal.com widget. Biasanya widget sedemikian memberi peluang kepada pembaca.
Saya cadangkan guna sekali widget ping.busuk.

d) Bloglist..tak kedekut exchange bloglist dengan blogger lain..Dengan cara ini beliau mendapat link yang diperlukan untuk Google crawl blog beliau ( ini adalah keperluan utama dalam pagerank!!)
Dari masa ke semasa kena blogwalking untuk dapatkan link yang berterusan 
Kalau dapat bloglist dari blogger pagerank tinggi lagi best..
Kalau kamu kasi bloglist pada seseorang itu pastikan ia juga masukkan URL kamu pada bloglist anda. Kalau tak rugi pagejuice nanti...

 e) Loading time Asam Jeruk agak tinggi iaitu 8. Agak bahaya juga sebaiknya bawah 5 second kot.
 Cara atasi ialah saiz gambar jangan terlalu besar..paling besar pun 20kb tapi biasanya saiz image yang terbaik bawah 10kb.
Jangan guna .png  tapi gunakan jpg
 Kalau nak tahu lebih lanjut baca ni

f) Internal /External Link total ada 404. Banyak tu..manakala external link yag anda kasi 325. Sebaiknya total internal dan external link dalam blog bawah 100 tapi untuk aku 160 pun dah OK.
Kebanyakkan external link dari bloglist anda yang dofollow maksud mereka mendapat page juice anda.
Bloglist amat penting untuk exchange link ( takkan nak buang atau buat nofollow) Tak adil.
Cara atasi ialah buat satu blog lain untuk simpan semua bloglist.. Macam aku buat ni
Apa itu pagejuice:
Bayangkan blog anda sebiji tembikai. Dalam blog anda letak link-link web-web lain lain terlalu banyak sebagai contoh 200 link. So tembikai anda kena potong 200 pecahan. Dari dapat sebijji tembikai anda dapat sikit ajer. Tapi kalau nak buang semua tak boleh sebab tu digalakkan bawah 100.
Penat-penat buat kena ambil hasilnya...
Pagejuice yang selalu kena ambil berpunca dari widget-widget kamu, script kamu dan bloglist kamu.
Dalam hal bloglist boleh diketepikan jika blogger tu sama-sama letak URL anda. So sama-sama dapat link/ juice bukan dia ajer  kamu pun dapat. Win-win situation...
Itu sebab kadang-kadang ada blog external linkdi blog dia beribu-ribu tapi pagerank baik kerana exchange link kedua-dua pihak berlaku. Contoh terbaik ben Ashaari .

g) SEO yang lemah, mahu tak mahu beliau kena ambil tahu sedikit tentang SEO.
Perkara pertama mesti memahami do follow no follow.
No follow kamu kena masukkan dalam semua widget yang terdapat pada  blog kamu. seperti gambar kamu, widget apesal.com, shoutbox dan apa-apa jua gadget ler.
Klik ini untuk memahami dan membuat  No Follow

Submit entri ke Web Search Engine
Kenapa kena submit ke Yahoo, Google dan Bing. Supaya entri cepat diindex oleh Search engine. Secara ringkas semua entri yang kita buat kita hendak orang senang check bila taip kat enjin pencari. Lalu macam mana nak cari kalau Google, Yahoo atau Bing belum luluskan. So kita kena hantar kepada mereka. Betul tak. Kena buat kerja sikit..  Nak buat kerja ini klik ini.

Manakala untuk Alexa Asam Jeruk 3 juta disebabkan ia baru 3 bulan blogging, dari masa ke semasa ia akan turun bersamaan entri yang dia maintain.Ikut pengiraan saya dalam masa satu bulan Alexa Asam Jeruk akan turun 500,00 setiap bulan. Kena sabar lerrrr

Saya boleh katakan Asam Jeruk blogger tulen, cuma saya risau quality backlink dia kalau lemah, next pagerank oleh Google mungkin dia akan hilang ranking dia.
Cik Asam anda terpaksa buat SEO yang saya  cadangkan tu...
Anda adalah orang yang bertuah mendapat pagerank 1 dalam masa 3 bulan...hargai benda ini..
Dan ini juga membuktikan teori saya sekali lagi betul blogwalking dan entri  amat penting
dalam blogging.

Sebenarnya itu sahaja aku nak tulis. Tapi melalui pembacaan ini kalau anda nak buat, makan masa lama juga. Tak paham boleh tanya dan kalau sempat aku boleh buatkan contoh-contohnya. Sila komen dan kasi alamat e-mail...Takkan nak taip contoh kat komen lak...hehehehe

Sekarang  ini pun aku tengah buat Cabaran Bloglist Pagerank 1. Aku nak bloglist aku ada pagejuice untuk rakan blogger... Nak buktikan pagerank boleh dapat tanpa traffic yanag tinggi. Aku pun tengah belajar tentang pagerank ini...Risau gak kalau pagerank hilang...kekekekkekke

Catat Ulasan

9 Ulasan

Cerr Citerr berkata…
nak taw lebih lanjut apa benda seo ni..uhu
mama aini berkata…
salam dr mama..thanks share info2 begini kat entry hanif ni..
THE AUTHOR berkata…
Sebelum tru saya nak katakan SEO ini luas yekk!!!
Tapi saya boleh tolong berdasarkan pembacaan dan study yang say abuat based on data...
Boleh tanya apa jua..
Nak buat formspring malas ler..tempat tak cukup..kekekek
Unknown berkata…
ermm..miera pn dpt pr1 dlm mse 3 bulan berblogging..xnk review blog miera skali ke?lalala
THE AUTHOR berkata…
i Datang ke blog miera nanti
cik asam jeruk berkata…
thanks encik hanif ats review yg betul2 details ni.alamak baru tau blog sy berat..wuwuw. tp yg lain2 SEO ape sume mmg xphm lg..nnt kena blajor lg ni.so makna tu external link ape sume tu sy kena buang ke bloglist yg kat tepi tu? hehe
THE AUTHOR berkata…
Ci Asam jangan buang bloglist tuuu..
check dulu saya yang ada tukar bloglist dengan Cik Asam....
External LInk ni bukan pasal bloglist ajer tapi widget2 yang lain...huhuhuuhu.
Kalau buang ..link aku pun hilang..kekekekke
MrsBeauty berkata…
Alhamdulilah aku pernah rasa 70 hari PR1 pakai blogspot, Memang kena blogwalking ari2 jgn kenal putus asa...
FAEDAH JAYA berkata…
Gitu ya tipsnya.. Web saya blm juga kebagian bro.. Makasih banyak ya infonya.. gw coba sarannya..