Cara Membuat Site Map Dalam Blogspot

Cara Membuat Site Map Dalam Blogspot

Dah lama tak bercerita tentang blogging tips.
Hari ini aku nak cerita tentang sitemap dalam blog. Kalau anda perasan kat pages blog aku ada item baru iaitu SiteMap. Nampak kan?
Kadang-kadang oarng panggil Related Post, Table Of Content

Apa itu sitemap? Bahasa mudahnya ialah keseluruhan post-post anda di tunjukkan dan setiap post ditunjukkan berdasarkan label blog anda.
 Kenapa Penting? Memudahkan pengunjung anda membaca post-post anda yang lama dan secara tak langsung akan menarik dan memberi pilihan  kepada pembaca menjelajah blog anda.



Ini adalah salah satu cara mengurangkan bounce rate blog anda dan tanpa malu aku dapat katakan bounce aku masih lagi gagal sekitar 75%...huhuhuhu. So aku cuba buat sitemap untuk besarkan penjelajahan blog kepada pembaca aku dengan harapan mereka lama berada di Hanif Blog sambil membaca entri-entri aku terdahulu.

Bagaimana membuat sitemap Untuk Blogspot. Terlebih dahulu aku ucapkan terima kasih kepada blogger Abu-Farhan yang memberi pelbagai tips menarik dalam blog beliau sesuai untuk pengguna blogspot.

Mula-mula anda buka static pages baru dalam blogspot. Kebaikan blogspot ialah ia memberi secara percuma pages yang diasingkan dari blog utama.



Pilih New Pages dan kemudian copy script ini

<link href="http://abu-farhan.com/script/acctoc/acc-toc.css" media="screen" rel="stylesheet" type="text/css"></link>
<script src="http://abu-farhan.com/script/acctoc/daftarisiv2-pack.js">
</script>
<script src="http://hanifidrus.blogspot.com/feeds/posts/summary?max-results=1000&amp;alt=json-in-script&amp;callback=loadtoc">
</script>
<script type="text/javascript">
var accToc=true;
</script>
<script src="http://abu-farhan.com/script/acctoc/accordion-pack.js" type="text/javascript">
</script>


Anda hanya perlu tukarkan tulisan berwarna merah tu ganti kepada URL anda.
Dan namakan static pages anda kepada Sitemap, Table Of Content, Post-post lama atau apa-apa ajer ler...
Selamat mencuba

Catat Ulasan

12 Ulasan

Unknown berkata…
SALAM,
Singgah dan Ucapan selamat tahun baru 2012M dan 1433H drpd LF dan isteri. Mendoakan moga kita semua sentiasa di atas landasanNYA.
Unknown berkata…
salam..
sitemap nie, once kita dah copy script tu..post lama kan auto update ke mcamana ye..
budak bru belajar
Azlan Strider berkata…
thanks 4 da tutorial tu ek..nanti ade masa leh try buat..hehehe

Regards,
-Strider-
THE AUTHOR berkata…
for question...
Kalau kita updated new post nanti kat tepi post tu akan keluar new.
Cuba lihat sitemap saya untuk post ini akan keluar new
panas berkata…
tq anif.. nampak memang ada faedahnya..
Tanpa Nama berkata…
macam mana nak masukkan segala post kita dalam sitemap and letak category2 dekat sitemap??
Taufik berkata…
Salam..
saya dah cuba buat tapi tak menjadi
apa sebabnya ya?
kosong saja page
THE AUTHOR berkata…
Mungkin anda belum updated rss anda lagi kot!!
Cyber Info berkata…
thak's artikelna gan, ane jg lg cb bikin sitemap
Maisarah Azmi berkata…
terima kasih berkongsi...
Abam Kie berkata…
thanks. sy dah psg sitemap ni.
Haz berkata…
trima kasih :)