Apa Itu Pagerank (PR)

Apa Itu Pagerank (PR)

Apa Itu Pagerank atau PR sebenarnya terdapat pelbagai definisi dalam mengutarakannya:

PageRank is a link analysis algorithm, named after Larry Page, used by the Google Internet search engine that assigns a numerical weighting to each element of a hyperlinked set of documents, such as the World Wide Web, with the purpose of "measuring" its relative importance within the set.

PR is the Google logarithmic scale based on link popularity for placing importance of web pages and web sites

A ranking by the search engine Google. Ranking is from 0 to 10. Ten is best. Ranking is displayed on the Google Toolbar. PR is calculated using an algorithm that takes into account the number and quality of incoming links to a site
 A term initiated by Google to grade the value of a link from a given web page. PageRank scores range from 0 (very weak) to 10 (very strong). Web pages with high PageRank do well in the SERPs, and also provide the highest quality backlinks.
Kesimpulannya maksud pagerank ialah satu indeks yang mengira kekuatan/populariti  blog kau dalam dunia siber ini. Lagi tinggi pagerank kau bermaksud lagi mudah capaian ke blog kau.Sebagai contoh jika kau taip nama blog Hanif ia akan muncul dalam carian yang pertama jika pagerank kau bagus. ( tapi aku punya belum lagi..hehehehehe)
Untuk mencapai ini sudah tentu ia melibatkan pemahaman dalam SEO ( Search Engine Optimize) yang asas atau lebih baik lagi.


Sejarah ringkasPage Rank ini dicipta di Universiti Stanford pada tahun 1997 oleh Larry Page, dalam mengemas kini alogrhitma untuk Google dalam memberi ranking kepada sesuatu uwebsite berdasarkan merit bukannya meta tag. Tujuannya pada masa itu terdapat banyak sangat penggunaan spam.
Mekanisme asas pagerank ini ialah ia mengira bagaimana pengunjung boleh pergi  ke blog kau berdasarkan klik melalui blog-blog yang lain. Ini kita panggil backlink.
Pagerank yang tinggi lebih mudah dicapai bukan kerana ia banyak link ke banyak blog-blog lain tetapi juga link ke blog yang lebih popular


Kepentingan Page Rank
a) Meningkatkan nilai website( blog) anda kerana capaiannya yag mudah serta ia mesra SEO membertikan nilai tambah yang baik kepada blog anda.

b) Apabila sesuatu blog itu mempunyai pagerank yang baik secara otomatik ia akan memberi pulangan yang baik dari segi wang kerana pengiklan-pengiklan sudah semestinya mencari blog yang berkualiti.

c) Apabila kita bercerita tentang pagerank, sebenarnya kita harus mengikuti peraturan-peraturan SEO yang asas seperti loading time yang baik , meta tag yang baik internal/external link yang baik. Sebenarnya SEO ini membantu anda dari segi mesra pengguna.
Sebagai contoh, loading time - ialah apabila sesuatu pengunjung membuka blog anda ianya seharusnya cepat dibuka tetapi jika terlalu banyak widget dan memberatkan adakah anda akan membaca blog tersebut? Sudah tentu anda akan klik keluarkan. Ianya juga akan memberi kesan kepada Bounce Rate anda. Standard minimum  bawah dari 5 saat..
Loading Time adalah salah satu requirement dalam SEO teknik dan pengiraan pagerank. Tapi secara tak langsung ia juga membantu penampilan blog anda lebih tersusun ..Betul tak?

d) Membuatkan kita bertahan dalam dunia blogging. Persaingan untuk merebut pagerank di hati Google akan memberi kita berusaha mengekalkan atau memperbaiki blog kita.
Dalam SEO, salah satu requirement ialah entri. Suka tak suka kamu kena buat entri setiap hari dan lebih banyak lebih baik kerana Google akan lebih  mudah indexing blog.

e) Blogwalking lebih tersusun. Dalam mengejar pagerank, backlink dari website lain amat penting. Kita perlu berusaha mencari rakan-rakan untuk bertukar link samada dari bloglist, banner atau segmen.
Dalam usaha ini (yang terpenting) suka tak suka kamu terpaksa blogwalking ke semua blog-blog yang ada di dunia ini malah kamu terpaksa berkawan dengan bloggger PR yang baik untuk mendapatkan pagejuice mereka.

Ini semua akan saya lakukan semasa review semua blogger yang menyertai segmen saya. Saya tidak akan review mana-mana blogger yang mempunyai PR1 ke atas. Sebab asasnya sudah ada.
Dan terkini saya mendapat tahu dan konpem Google + merupakan salah satu requirement dalam pagerank. Tolong daftar Google +.
Pastikan blog anda di share seberapa ramai orang. Klik sini utk penjelasan lebih lanjut.

Selamat berblogging !!!










Catat Ulasan

13 Ulasan

Firdausy CiLiKku berkata…
oooooo.... baru tau... hehehe.. bilalah agaknyer nak ade PR1 atleast...
nursuriani berkata…
huh! blurrrrr~incik hanif. mcm mana mau tau org tu ada pr tu ke tak?? then mcm mana blog saya leh ada plak?? huhuhu
oooo tp still mcm samar2...huhu... Macam mana nak tahu yg blog org tu ada PR or tak ? o.0
nursuriani berkata…
adoiiiiiiiii makkkkk nebessss plakkkk nak kena review neh! mengalahkan nk kena interbiu!!
haryati berkata…
erm....kdg2 mcm tak kisah sgt pasal ni sebab suke2 je nak menulis kat blog...
THE AUTHOR berkata…
Boleh tahu...
kalau guna internet browser Google atau Mozilla kamu boleh add on SEO add on dan nanti secar aauto boleh lihat.

Dan kamu juga boleh chect kat Googl etaip "Check pagerank" dan dari stu boleh ambil widget letakkat blog anda..
Unknown berkata…
huhu..kurangnya ilmu pasal benda nie..>.<
Aimacomel berkata…
haah, masih blur2 lg tentang PR ni. then pasal google+ tu jgk
Unknown berkata…
baru den paham..;)
Unknown berkata…
tak faham !! huhuhhh
kucing comel berkata…
tiada visitor tiadalah page rank hahaha

- Admins blog 3 dalam 1
http://blog3dalam1.blogspot.com/

- Facebook fan page
https://www.facebook.com/MingHuiRaingerzAwesomeCollections

- Ping blog artikel @ Facebook
https://www.facebook.com/groups/kakipingdotcom/